Norges største og eldste allmennkulturelle tidsskrift. I Samtiden skriver landets
skarpeste penner om politikk, litteratur og samfunnsspørsmål. Bestill abonnement her

Samtiden 1 – 2012

Henrik Thune: Frykten for de andres frihet. «Vestlige stater har tonet ned spørsmål om demokrati og rettigheter fordi Midtøsten har innehatt en helt særegen strategisk posisjon i internasjonal politikk».

Leder: EU er et annet sted: Hva skjer med et samfunn hvor nær halvparten av de under 25 år er arbeidsledige, hver niende familie er uten arbeidsinntekt og hvor folk mister hjemmene sine? spør Cathrine Sandnes.

Tema: Eurokalypse nå

Martin Sandbu: Krise? Hvilken krise? Om bakgrunnen for krisen og om hvilke konsekvenser den vil kunne få for nordmenn.

Kate Hansen Bundt: Eurokalypse
«Lever vi i euroens siste dager, eller i de første dager av De forente Stater av Europa?»

Torger Larsen: Fra finanskrise til massearbeidsløshet: Økende forskjeller og synkende tillit til politikken truer europeiske demokratier, skriver Larsen og peker på Spania som eksempel, der 48,9 prosent mellom 15 og 24 er uten arbeid.

Simen Ekern: Demokrati på italiensk: Folkestyret i Italia er ikke avlivet, verken av navnløse bankmenn eller sjelløse EU-byråkrater. Simen Ekern skriver om korrupsjonsjakt og et politisk system som trenger en grundig opprydning for å vinne tilbake tilliten i befolkningen.

Torgrim Eggen: Spis deg dum: Eggen fyrer av en kraftsalve mot kostholdshysteriet: «Den norske lavkarbo-galskapen er avslørende for hva slags kultur vi representerer: den komplette, hensynsløse egoismen.»

Heidi Helene Sveen: De berettigede barna: Om hvordan vi oppdrar våre barn til å bli komplett ufordragelige.

Tom Revlov: Å finne sin plass: Om en ny tid for europeiske kulturinstitusjoner.

Jan-Paul Brekke: Angrepet på det moderne Norge: «Hvilket av partiene som har sittet med makten har betydd lite for hvilken innvandringspolitikk som har blitt ført.»

Jens-Martin Eriksen: Breivik og den politiske volden: Anders Behring Breivik er en politisk høyreterrorist og nasjonalist og ikke en apolitisk gåte, skriver Eriksen, som argumenterer for at udåden hans inngår i en voldelig, europeisk modernitetskritikk.


Samtiden