Portrettbilde av Bjørn Vatne

Bjørn Vatne

Bjørn Vatne

«Det handler om å sette seg selv i en utrygg posisjon.»

1 Hvis du kaster et blikk ut over norsk samtidslitteratur, hva ser du da? Er det noe det er for mye eller for lite av?

Jeg ser mange gode, smarte forfattere med felles verdier, og jeg ser stor enighet om hvilke deler av menneskelivet som er egnet til å gjøre litteratur av. Ordet som slår meg, er stabilitet. I en kajakk er dette en god egenskap, men det går alltid på bekostning av fremdriften. Det er genuint gode vilkår for å skape stor litteratur i Norge, men det trengs større ulikhet og temperatur, noe som kan trekke blikket mot litteraturen som et sted der noe annet foregår. Jeg etterlyser ikke innholdsløs provokasjon, men har en romantisk forestilling om at litteraturen burde være et felt som skaper uro, eller følelsen av å stå foran noe uavklart.

2 Hva eller hvem påvirker det du skriver? (Lov å nevne eksempler.)

I forrige nummer av Agora gjengir Erik Bjerck Hagen et sitat fra Harold Bloom: «Confront only the writers who are capable of giving you a sense of something ever more about to be.» Something ever more about to be! Når jeg leser slike forfattere, blir jeg alltid påvirket i en eller annen retning. Øvrige inspirasjonskilder varierer med arbeidslyst og humør. I dag: Mine faste redsler og kjepphester, dataspillet PUBG, utstillingen «The Edge of the Sea» på kunstmuseet Kube i Ålesund, nettsiden quora.com, en forskningsartikkel om datalagring i DNA-molekyler. Og så blir jeg alltid påvirket av det hvileløse vitebegjæret til min samboer Tove.

3 Hvem er Norges viktigste forfatter akkurat nå, og hvorfor? (Lov å svare seg selv!)

Med denne formelen kan enhver regne det ut selv: Hvis x er originalitet, y er kommunikasjonsevne (en faktor i dette er salgstall), z er skjønnhet, og n representerer innflytelse i sitt felt, er formelen for viktighet (x × y × z) + n.

En uoriginal forfatter som selger i mengder, er ikke viktig som forfatter, fordi det er snakk om et mindreverdig kunstverk. En original forfatter ingen leser, kan score 1000 x-poeng, men ganget med bare tre y-poeng blir det smått. Likeledes, en vakker bok som bare er vakker, er også en bagatell. Noen kan kompensere for sin uviktighet ved å øve innflytelse på kolleger (n). Her er det småsummer å hente.

4 Hva er skjønnlitteraturens unike bidrag til den offentlige samtalen?

Det er å skape fristedet der det ikke finnes noe faktisk, egentlig eller sant. Å bryte ned misoppfatningen av at det i kjernen av alle ting eller spørsmål finnes en udelelig sannhet. Å gi slipp på ideen om formen, og elske stoffet. Litteraturen er altså en motgift mot polarisering. Et ufarlig sted å øve seg på å leve, berøre tanker og følelser man ikke er trygg på. Men her må jeg vise til svaret på spørsmål 1. Vi som skriver, er stort sett ute i samme ærend, og er nokså trygge på våre posisjoner. Det blir det lite samtale av, men desto mer nikking.

Har du allerede registrert deg? Logg inn

Les Samtiden.
For å forstå tiden du lever i

Vi analyserer og diskuterer de viktigste spørsmålene i en stadig mer kompleks verden

  • Norges ledende kulturtidsskrift siden 1890
  • Utkommer fire ganger i året på papir. Over 100 sider med dybdeartikler, essays, intervjuer, m.m.
  • Full tilgang til vårt digitale arkiv med tidligere numre.
  • Invitasjoner til våre arrangementer, nyhetsbrev, podkast, m.m.
  • Del tekstene våre med vennene dine

Vil du bare lese ferdig denne artikkelen?

Da må du registrere deg med en e-postadresse