Film og tv

Har landet i Norge – til gode besøkstall: Tom Cruise og filmen «Top Gun: Maverick.»

Optimisme i kinobransjen etter krevende måneder

I april lå besøket i 2022 på norske kinoer på 70 prosent under normalen. Nå kan det ha snudd.

Publisert Sist oppdatert

Pandemien har vært krevende for filmbransjen på flere måter, og spesielt har det gått hardt utover kinoene, som har måttet holde helt eller delvis stengt i lange perioder.

Nordisk Film Kino AS leverte kinobransjens største underskudd i 2020 med 62.645.000 kroner, selv om de også var aktøren som hadde mottatt mest støtte, ifølge tall fra Kulturrådet.

– Publikums måte å konsumere skuespillerkunst har flyttet seg fra teatersalen og kinosalen til flatskjermen hjemme, uttalte leder av Norsk Skuespillerforbund, Knut Alfsen, under en konferansen om status quo i kultursektoren for noen uker siden.

Endring i mai

I april lå besøket på norske kinoer på 70 prosent under normalen i 2022 sammenlignet med et normalår, ifølge bransjeorganisasjonen Film & Kino.

I mai er derimot kinotallene tilbake til normalen.

«I mai var besøket på nivå med gjennomsnittet for mai for de fem siste årene før pandemien. Dette uten at noen enkeltfilm pekte seg ut som den som dro lasset», heter det i en pressemelding fra bransjeorganisasjonen Film & Kino i en pressemelding.

Riktig nok har «Top Gun: Maverick», som hadde premiere sent i mai, hatt gode besøkstall.

At «Jurassic World: Dominion» har premiere denne uka – og «Lightyear» neste uke – lover også godt, selv om sommermånedene ofte er utfordrende.

– Det er svært gledelig at det ser ut til at publikum nå endelig kommer tilbake for fullt, sier Guttorm Petterson, administrerende direktør for Film & Kino.

Han legger til:

– Sommermånedene er ofte en utfordring, men her ligger også muligheten for å ta igjen noe av det tapte, og med en sterk høst – ikke minst for norsk film – ser dette riktig lovende ut.

Kino på topp

Statistisk sentralbyrås (SSB) tall om nordmenns kulturbruk i fjor, Norsk kulturbarometer 2021, viser at kino, tross lave tall, var det fysiske kulturtilbudet som ble brukt mest under pandemien.

Helt siden undersøkelsene av kulturbruken i Norge startet i 1991, har det vært kino som har vært det mest brukte kulturtilbudet.

– Kino er fortsatt det fysiske kulturtilbudet med høyest andel besøkende. Andelen på 40 prosent er likevel betydelig lavere enn ved forrige kulturbruksundersøkelse i 2016, da 72 prosent hadde vært på kino. Det har naturligvis sammenheng med pandemien, sa Fam Vivian Bekkengen, som er ansvarlig for Norsk kulturbarometer, da rapporten ble lagt frem.

Powered by Labrador CMS