Portrettbilde av Ida Aalen

Ida Aalen

Hva er problemet?

Problemene med sosiale medier er reelle, men ikke nødvendige. Skal vi ha noe håp om å løse dem, må vi skjerpe analysene og rette blikket mot dem som lager teknologien – og som tjener penger på den.

Samtiden spør

HVORFOR ER DU (IKKE) PÅ FACEBOOK?

Jeg er på Facebook av helt pragmatiske grunner. Det er den enkleste måten for meg å holde kontakt med mitt utvidede nettverk på og få med seg hva som skjer i Oslo. Men jeg er ikke stolt av det. Derfor forsøker jeg å minimere dataene jeg deler.

I over 20 år har jeg vært sosial på nett. I 1997 var jeg 11 år og ble introdusert til chattetjenesten IRC. Gjennom tenårene og tidlig tjueår var sosialisering på nett noe som lot meg knytte nye bånd og holde ved like relasjoner som ellers ville visnet hen da jeg flyttet fra hjemstedet. Nettet var et sted der jeg kunne treffe likesinnede når jeg følte meg helt alene, hvor jeg hadde inderlige samtaler, gode debatter og fikk ny innsikt.

Ti år etter mitt første møte med det sosiale nettet, ble begrepet sosiale medier etablert. Året var 2007, og Facebook hadde på kort tid vokst seg større enn noe annet nettsamfunn. Med veksten fulgte bekymringer og moralsk panikk. Kom min generasjon til å klare å få seg jobb når Facebook var full av festbildene våre? Hva om innbruddstyver kunne se på sosiale medier at vi var bortreist på grunn av feriebildene vi hadde lagt ut? Ville forståelsen av «vennskap» bli borte når man kunne akkumulere hundrevis av Facebook-venner?

Etter hvert som de sosiale mediene har vokst, har også problemene tiltatt i alvorlighetsgrad og omfang. Selv jeg, som i ung alder omfavnet sosiale medier, og har gjort karriere av å studere dem, må anerkjenne disse problemene. De rammer oss på mange plan, det være seg personlig (har de ødelagt konsentrasjonsevnen min?), mellommenneskelig (hører kameraten min egentlig etter når han sitter og ser på telefonen sin?), i hverdagslivet (er det greit av meg å legge ut et bilde som også viser noen andres barn?), i arbeidslivet (skal jeg takke ja til venneforespørselen fra sjefen?), i samfunnsdebatten (får vi økt polarisering?), demokratisk (forsøker fremmede makter å manipulere valgkampen?) og i internasjonale relasjoner (hva skjer når Trump bedriver diplomati via Twitter?). Dessverre har ikke nivået på debatten holdt tritt med problemenes alvorlighetsgrad. Analysene bidrar til å opprettholde teknologiselskapenes makt i stedet for å sette oss i stand til å yte reell motstand.

Har du allerede registrert deg? Logg inn

Les Samtiden.
For å forstå tiden du lever i

Vi analyserer og diskuterer de viktigste spørsmålene i en stadig mer kompleks verden

  • Norges ledende kulturtidsskrift siden 1890
  • Utkommer fire ganger i året på papir. Over 100 sider med dybdeartikler, essays, intervjuer, m.m.
  • Full tilgang til vårt digitale arkiv med tidligere numre.
  • Invitasjoner til våre arrangementer, nyhetsbrev, podkast, m.m.
  • Del tekstene våre med vennene dine

Vil du bare lese ferdig denne artikkelen?

Da må du registrere deg med en e-postadresse