Portrettbilde av Heidi Bøhagen

Heidi Bøhagen

Fra blindt begjær til erotisk kapital

#Metoo har vært en uhyggelig vekker, men seksualiteten vår er kommet for å bli.

Samtiden spør

METOO

+ Bevisstgjøringen - Paranoiaen

Første gang jeg opplevde seksuell trakassering, var i 5. klasse på barneskolen. Året var 1995, og den norske situasjonskomedien Mot i brøstet holdt et klamt grep om de norske tv-seerne. Dette var fremdeles i lineær-tv-ens gullalder, så vi hadde alle de samme referansene. I sesong fem får karakteren Nils Svendsen, spilt av Sven Nordin, seg kjæreste; Trine fra kassa på Super ́n. De er to naive typer som deler en intens lidenskap for seigmenn og cola. Av og til får de også lyst på sex. Det signaliserer de ved å simulere at de klemmer på to damebryster, og samtidig utstøte «biip, biip!» Dette var humor og familieunderholdning på høyt nivå.

Guttene på barneskolen hadde mye glede av å etterligne Nils og Trines sex-signal. Jeg var en av jentene som hadde kommet tidlig i puberteten, og var i besittelse av et par nyklekkede bryster. Plutselig var kroppen min en målskive for krafsende guttehender, mens knisende munner ropte: biip, biip! På skoleveien, i friminuttet, i gymsalen. Jeg ble ekspert på å veive bort hendene med tunge, viftende armer, som en slags menneskelig vindmølle. Da jeg klaget min nød til lærerne, ble jeg møtt med skeptisk forståelse. Jo da, de skjønte at det kunne være litt plagsomt, men var det ikke litt kjekt også? Litt spennende? All denne oppmerksomheten?

Og det var jo litt spennende. Misforstå meg rett: I ettertid synes jeg lærernes reaksjon var helt på trynet, og i dag ville de nok taklet en slik situasjon helt annerledes. Men de hadde likevel rett i at all tafsingen var spennende. På samme tid som den kjentes ydmykende, ga Av nyhetens interesse. Jeg hadde noe som disse guttene ville ha.

EROTISK KAPITAL

Og slik startet den, min gryende forståelse av at erotisk kapital er en kilde til både makt og avmakt. Makt når jeg følte meg sett, ble oppvartet, fikk snike foran køen og ble påspandert smil og velvilje. Avmakt når noen tok på kroppen min uten at jeg ville det, skrek «fitte!» etter meg på gaten om jeg overså dem, eller alle de gangene jeg ble fullstendig ignorert, fordi venninnene mine var finere.

Erotisk kapital er et nokså nytt begrep, lansert i 2010 i sosiologen Catherine Hakims bok Honey Money:The Power of Erotic Capital. Her tar Hakim til orde for et fjerde kapitalbegrep, i tillegg til Pierre Bourdieus tre kategorier: kulturell, økonomisk og sosial kapital. Hakim savner en kategori som navngir betydningen et vakkert utseende, sex appeal, selvrepresentasjon og sosiale ferdigheter har i vår omgang med andre mennesker.Valører som gjør oss tiltrekkende for begge kjønn, og som har stor betydning for vår sosiale mobilitet og status. Tiltrekkende mennesker får bedre jobber, høyere lønn og generelt bedre behandling i de fleste sammenhenger. Den erotiske kapitalen er ikke en medfødt, statisk verdi, men noe man kan jobbe med, og investere i, ifølge Hakim. Og det gjør man lurt i, hevder hun. Det er dessuten en feministisk strategi. Menn har til alle tider forsøkt å skjule eller latterliggjøre erotisk kapital som overfladisk og verdiløs, for å frarøve kvinner makt da kvinner på det jevne besitter mer erotisk kapital enn menn. Et annet sentralt begrep for Catherine Hakim er nemlig «den mannlige sexmangelen» (the male sexual deficit). Det betegner ulikheten hun finner mellom menn og kvinner som består i at menn alltid vil ha mer sex enn kvinner. Denne ulikheten gjør kvinners erotiske kapital til noe av et trumfkort i forhandlinger: Hun har noe de vil ha. Dette er en fordel kvinner må læres opp til å utnytte, sier Hakim.

KRITIKK

Honey Money ble, ikke uventet, møtt med massiv kritikk i feministiske miljøer. For mange feminister, særlig på venstresiden, handler kvinnekamp om å sette en stopper for at kvinnekroppen anses som gangbar valuta i et patriarkalsk samfunn. Hakims strategi fremstår i så måte som reaksjonær. Jeg har selv sett Hakim delta i en panelsamtale om erotisk kapital da jeg gikk på universitetet. Jeg husker jeg ble pinlig berørt. Ikke på grunn av Hakims bidrag, men av hvordan hun kategorisk ble avfeid og latterliggjort, både av paneldeltakerne og av publikum. Det var ikke noe rom for en virkelig samtale, kun en innstendig vilje til å tolke hennes budskap som kvinnefiendtlig. Navnet på boken hennes spiller på et uttrykk prostituerte i Indonesia bruker når de skal forhandle med kunder: No money, no honey. Prostitusjon er det mest konkrete eksempel på erotisk kapital omgjort til valuta, og Hakim er for et fritt sex-marked. Av den grunn hopper mange bukk over å diskutere erotisk kapital, og går rett i klinsj ved å beskylde henne for å oppfordre kvinner til å selge kroppen sin. Hakim på sin side møter denne kritikken ved å hevde at radikale feminister er hjernevasket av patriarkatets syn på erotisk kapital som en falsk verdi, og ikke en kilde til makt.

Det er åpenbart mye som er problematisk ved å hevde at kvinner bør bruke sin erotiske tiltrekningskraft for å komme seg opp og frem, og jeg kjenner selv det napper i ryggmargen når jeg hører en slik påstand. Og likevel er jeg begeistret for Hakims begrep. Det har satt navn på noe jeg i lang tid har vært både smertefullt (og frydefullt) klar over, men som jeg ikke har fått satt i system. For meg har det gjort verden mer tydelig at denne dimensjonen, som så åpenbart er styrende for våre liv, men mest i det skjulte, får et språk. Nå ser jeg den overalt. Overalt! Og nettopp dette at den vanligvis er skjult, gjør den også mindre etterrettelig. #Metoo har paradoksalt nok satt i gang en samtale om seksualitet, makt og arbeidsliv som gjør den konservative feministen og sosiologen Catherine Hakim høyaktuell.

Har du allerede registrert deg? Logg inn

Les Samtiden.
For å forstå tiden du lever i

Vi analyserer og diskuterer de viktigste spørsmålene i en stadig mer kompleks verden

  • Norges ledende kulturtidsskrift siden 1890
  • Utkommer fire ganger i året på papir. Over 100 sider med dybdeartikler, essays, intervjuer, m.m.
  • Full tilgang til vårt digitale arkiv med tidligere numre.
  • Invitasjoner til våre arrangementer, nyhetsbrev, podkast, m.m.
  • Del tekstene våre med vennene dine

Vil du bare lese ferdig denne artikkelen?

Da må du registrere deg med en e-postadresse