Tomt foran scenen på Union Scene i Drammen. Slik forblir det til ut slutten av april, siden ledelse og ansatte ikke orker å stå lenger i uvisshet.
Foto
Drammen Scener
Konsertscener fortviler

– Vi forstår at viruset er uforutsigbart, men behøver tiltakene være det?

Publisert: 29. januar 2021 kl 15.07
Oppdatert: 29. januar 2021 kl 15.07

Nå stenger to velkjente Drammens-scener dørene til over påske – etter å ha levd fra uke til uke i usikkerhet siden mars i fjor. Det forstår Rockefeller-sjefen, som selv håper på 4. februar.

– Vi forstår at viruset er uforutsigbart, men kan ikke myndighetene gjøre tiltakene mer forutsigbare? Jeg har 38 ansatte som har levd i uvisshet i snart et år.

Det sier daglig leder for Union Scene og Drammens Teater, Knut Harald Pleym, til NTB. Han etterlyser større forutsigbarhet i vedtak som gjøres, og fikk nok da hjemkommunen Drammen fattet et vedtak som stengte dørene for arrangementer «inntil videre». Nå melder han dette:

– Grunnet stor og vedvarende uforutsigbarhet knyttet til pandemien, og ingen tidshorisont fra verken nasjonale eller lokale myndigheter knyttet til smitteverntiltak, vil Drammens Teater og Union Scene være stengt for publikumsarrangementer til over påske.

Samtidig tegner det til at stimuleringsmidlene varslet for 2021 kan komme til å lide samme skjebne som fjorårets: At de kommer bakpå.

– De ble lovet i oktober, vedtatt på Stortinget 18. desember, så ble forskriften først fastsatt i dag 29. januar. Søknadsportalen skal så åpnes av Kulturrådet, aktørene trenger deretter tid til å lage søknadene og så skal Kulturrådet behandle kanskje opp mot 1.500 søknader. Det betyr at en sannsynligvis ikke får svar før i mars på en ordning som gjelder fra januar, frykter Pleym.

Stor risiko

Han mener regjeringen stort sett har vært flinke med ordningene, men påpeker at de kommer «altfor sent, opptil seks måneder for sent».

– Det er faktisk ikke mulig å stimulere i ettertid, og som arrangør må en selv ta en stor økonomisk risiko for våren – siden en jo ikke vet om en får stimuleringsmidler eller ikke!

Han synes det er positivt at ordningen nå er forlenget til og med august, men mener man må kunne søke på hele perioden nå for å kunne planlegge god tid i forkant.

– Arrangementene skal både bookes, kontraheres, planlegges, markedsføres og ikke minst skal en ha tid til å selge billetter til publikum, sier Pleym, som hevder kulturbransjen har pekt på svakhetene siden mars i fjor.

– Det er ikke dialog om ikke motparten lytter. Og vår opplevelse er at myndighetene stort sett ikke har justert tiltak og ordninger så det blir forutsigbart for bransjen. Hvorfor er det ikke mulig at de ulike tiltakene kan ha ulike tidslengde? Da kunne vi jo fått en dato å forholde oss til og planlegge ut ifra. Inntil videre er dette umulig å forholde seg til.

Klar i april

Hans ansatte har skyllet ut 1.500 liter øl, og siden pandemiutbruddet refundert 15.000 billetter for over seks millioner kroner tilbake til publikum. De har flyttet på konserter på kort varsel, opplevd umulige pålegg som kun å slippe inn publikum fra samme kommune, men nå gir de opp – for en tid.

– Vi jobber i en bransje der tre måneder til to år er en vanlig planleggingshorisont. Når vi stenger nå, velger vi heller å forberede oss på gode arrangementer fra midten av april.

De to scenene opplevde en god periode med en rekke utekonserter i august til midten av oktober, til tross for smittevernbegrenset publikumsantall. Men nå ser Knut Harald Pleym at publikum er blitt redde.

– Vi ser trafikken på hjemmesiden vår faller drastisk for hvert nye tiltak, og folk kjøper ikke billetter lenger – kun noen få til høstens konserter. Jeg opplever det som om de er blitt så usikre på alt og undersøkelser viser at opptil 70 prosent er skeptiske til å gå på arrangementer før smitten er borte.

Rockefeller-sjefen: – Gjenkjennelig

Roar Gulbrandsen, daglig leder i selskapet Auditorium som driver scenetrioen Rockefeller, Sentrum Scene og John Dee, sier han og hans ansatte kjenner seg godt igjen i bildet som Pleym skildrer.

– All usikkerheten tærer på kreftene og motivasjonen, sier han til NTB.

De tre scenene har avlyst i perioden som myndighetene har stengt ned, foreløpig fram til 4. februar. Gulbrandsen sier han er glad for støtten som gis, men føler at det er komplisert og vanskelig å få innvilget alt tap som de tre scenene har hatt under koronatiden.

– Vi har aldri søkt om tilskudd tidligere så det er en helt ny verden for oss.

Også de tre Oslo-scenene selger «begrenset» med billetter akkurat nå.

– Men vi tror det vil bedre seg så snart tiltakene letter. Billettsalg til konserter og lignende et godt stykke fram i tid selger som bare det. Det er tydelig at publikum savner konserter og vil tilbake i til livespillestedene så snart det er mulig, understreker Auditorium-sjefen.