Gåte melder seg med det akustiske albumet «Nord», etter å sluppet EP-en «Til Nord» tidligere i år. De har også sluppet et knippe singler med særegne, naturnære videoer som har gitt dem mye oppmerksomhet ikke minst utenlands.

Foto
Sebastian Ludvigsen

Gåte avrunder sin akustiske reise tilbake til røttene – med et siste album

Publisert: 1. desember 2021 kl 07.58
Oppdatert: 1. desember 2021 kl 07.58

Med sitt nye, akustiske album «Nord» vil Gåte løfte frem styrken i de små tingene, og håper å være tradisjonsskapere.

For på platen, som slippes fredag denne uken, fortsetter Gåte reisen tilbake til røttene med et nedstrippet uttrykk.

– Gåtes grunnpilar har alltid vært folkemusikk og det man kan kalle folkloristikk. Det har vært vår røde tråd gjennom hele karrieren. Vi liker å kalle oss for folklorister, som gjennom musikken vår er bærere av folkediktning, folkeviser, ballader, sagn og eventyr, sier Gunnhild Sundli.

Som sier gruppen ser på seg selv som en av nåtidens formidlere av folklore, og alltid har kommunisert ny musikk med utgangspunkt i en eldre kulturarv.

– Vi ønsker å være tradisjonsskapere mer enn en ren tradisjonsbærer, sier hun – og mener at med det akustiske uttrykket som «Nord» byr på, gjør de det førstnevnte.

Sterkere og bedre

Gåte dukket opp på scenen i 1999 med det anmelderne mente var en oppfinnsom blanding av tradisjonell, norsk folkemusikk og rock. De to første langspillerne gikk hele veien til topp 3 på VG-listen, ifølge Store Norske Leksikon. I 2005 var det slutt på eventyret, og Gunnhild Sundli medgir at det var litt skummelt å gjenreise Gåte for fire år siden.

– Det var jo en stor suksess, og vi ga oss på topp den gangen vi la inn årene i 2005. Derfor var vi en spent gjeng som lanserte ny musikk igjen i 2017. Men vi kunne raskt puste lettet ut, fordi mottakelsen var over all forventning, sier hun i dag.

Samtidig nøt Sundli, som hadde prøvd seg som skuespiller og med noen soloutgivelser, gjenoppståtte Gåte mer enn første gang.

– På det personlige plan opplevde vi oss sterkere og bedre enn noen gang, da livet har gitt oss viktig input fra ulike hold gjennom den tiden vi har vært borte fra Gåte. Da vi begynte på igjen i 2017 møttes vi med mer kompetanse og mening, enn da vi ga oss. Det ga en eksplosjon av mestringsfølelse og kunstnerisk skaperglede som team, og det har aldri vært mer givende å spille i Gåte enn nå.

Sprengte grenser

Både da og nå ble Gåte godt mottatt av folkemusikkmiljøet, forteller Gunnhild Sundli.

– Kanskje sprengte vi også noen grenser, som vi i dag også kan se resultatet av også i det mer tradisjonelle folkemusikkmiljøet. Etter Gåte sitt gjennombrudd er vårt inntrykk at det ble flere og flere som tok i bruk folkemusikken på andre og mer nyskapende måter. Det har nok blitt en mye større toleranse for det, tror Sundli:

– Jeg tror ikke det lenger finnes noen begrensninger eller sterke krefter som mener at det ikke skal gjøres. Det er i tilfelle ikke noe som kommer oss for øre. Det er forskjell på å ville være tradisjonsbærer og tradisjonsskaper, og det skal være plass til begge deler. Jeg er veldig glad for at det finnes rene tradisjonsbærere også, bedyrer Gåte-Gunnhild, som hun gjerne ble kalt.

Kuttet virkemidlene

Albumet «Nord» slippes fredag, og følger etter en EP kalt «Til Nord» som utkom i vår med et knippe Gåte-klassikere innspilt på nytt med dette nakne uttrykket, samt en ny låt. Å jobbe med dette nakne, akustiske uttrykket har Gunnhild Sundli sagt har gjort bandet «sterkere og modigere».

– Gjennom et mer nakent og akustisk lydbilde har vi forsøkt å komme med en innpakning vi håper kan oppleves som mer autentisk og «tilbake» til røttene. Vi ønsket å gjøre noe nytt. Komme nærmere kjernen, og våge å være mer naken i uttrykket enn hva vi har vært tidligere. «Autentisk» blir det nok likevel ikke, men kanskje nærmere en forestilling av hva det autentiske er? foreslår hun.

For Gåte har tidligere alltid brukt alle virkemidler, maksimalisert og malt med bred pensel, opp gjennom den flerdelte karrieren.

– Denne gangen ville vi se hva som skjedde om vi la sterkere begrensninger på virkemidlene.

Siste akustiske skive

Gåte slipper «Nord» på Indie Recordings, som i sin pressemelding noterer seg at det «markerer slutten på Gåte som et akustisk band».

– Ja og nei, lyder Gunnhild Sundlis kommentar til dette og fastslår at «akustiske Gåte vil alltid være en del av oss».

– Men vi har ingen planer om å gi ut flere album i overskuelig fremtid med akustisk preg. Vi har drømmer og store visjoner for Gåte. Vi har aldri følt oss bedre og mer motivert. Så lenge vi er ønsket og publikum er der, vil Gåte leve. Neste skritt på veien er et album med utgivelse høsten 2022. Det vi kan si sikkert er at neste album denne gangen blir langt fra akustisk, sier Gunnhild Sundli gåtefullt.

Fakta om Gåte
søn 20.02.2022 23:47

* Består i dag av Gunnhild Sundli (vokal og fiolin), Magnus Børmark (gitar, vokal, perkusjon), Sveinung Sundli (hardangerfele, orgel, vokal, perkusjon) og Jon Even Schærer (perkusjon og vokal).

* Aktuelle med: Det akustiske albumet «Nord», ute 3. desember

* Dannet i Trondheim i 1999 av søsknene Sundli, Børmark samt Gjermund Landrø og Martin Langlie, og ble lagt ned i 2005. Gjenoppsto i 2017, først med Sveinung og Gunnhild Sundli og Børmark.

* Studioalbum: Debuten «Jygri», som vant Spellemannpris, «Iselilja» (2004), konsertalbumet «Liva» (2006), «Svevn» (2018), «Nord» (2022).

* Konserter i vente: 11. desember i Håkonshallen, Bergen