Notiser

Illustrasjonsbilde.

Gyldendal fortsetter veksten tross utfordringer

I 2022 omsatte Gyldendal for 2,7 milliarder kroner, en vekst på seks prosent fra 2021 – til tross for at året bød på flere utfordringer.

Publisert Sist oppdatert

Veksten i 2022 kommer på toppen av en sterk vekst de siste årene. De siste fem årene har Gyldendal hatt en inntektsvekst på 45 prosent.

Veksten på seks prosent i fjor kommer selv om året bød på flere utfordringer, ifølge forlaget.

Kostnadene til produksjon, drift og distribusjon økte, og mot slutten av året opplevde bransjen også et svekket salg av bøker.

– Dette bidro til at lønnsomheten for konsernet ble svakere enn veksten i inntekter skulle tilsi. Våre virksomheter møter utfordringene med mål om å fortsette å skape og formidle historier og kunnskap som treffer flest mulig, sier konsernsjef i Gyldendal, Tørres Thuv.

Salget av det digitale høyere enn papirbøkene

Den norske bokbransjen står midt i det digitale skiftet. Barn, unge og voksne orienterer seg, handler og konsumerer stadig mer digitalt.

Volumene av e-bøker, lydbøker og digitale læremidler er nå høyere enn antall solgte papirbøker. Gjennom pandemien erfarte forlaget en økt digital etterspørsel fra netthandel og tjenester. I 2022 var det økt besøk til bokhandlene og høyere salg av papirbøker, og da spesielt skolebøker, som bidro til vekst.

I allmennmarkedet er endringene som følge av digitaliseringen store, og konsernet har økt investeringene i historier, kunnskap og underholdning gjennom forlagene Gyldendal, Tiden og Kolon. Dette inkluderer flere historier i lydformatet, som såkalte originaler og podkast, skriver forlaget i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS