DP helg

Daniel Herskedal og Emilie Nicolas samarbeider på singelen Out Here.

Daniel Herskedal og Emilie Nicolas i fortryllende samarbeid på ny singel

Komponist og brassvirtuos Daniel Herskedal har opplevd en storm av priser og nominasjoner den siste tiden. Nå beveger han seg inn i popens verden med Emilie Nicolas.

Publisert Sist oppdatert

Med seg på stjernelaget har de Eivind Aarset på gitar og Andreas Helge Norbakken på salgverk. Singelen «Out Here» slippes ble sluppet 1. april og er første smakebit fra det kommende albumet.

I låta «Out Here» hører vi signatursoundet og brassverdenen til Herskedal i bunnen, og Nicolas skjøre men sterke vokal på toppen.

– Samarbeidet begynte for noen år siden, da Nicolas lagde sin egen versjon av min komposisjon «The Mistral Noir». Skissen hun sendte åpnet nye dører i min egen forestilling om hva musikken min kunne være. Det var noe av det fineste jeg hadde hørt, og jeg merket med en gang at det var en kombinasjon jeg hadde lyst til å utforske, forteller Herskedal.

Da Ernst Wiggo Sandbakk i Jazzfest i Trondheim siden bestilte et nytt verk, og samtidig utfordret ham til å gå i en ny retning med musikere han vanligvis ikke spiller med, var han ikke i tvil om hvem han ville ha på stjernelaget. Han siktet så høyt han kunne med de han spurte. Og alle sa ja.

– «Out Here» er den første låta jeg skrev til dette prosjektet, og det i veldig usikre tider. Mye av tematikken går på å være redd for å miste det man har, frykt for det som kommer, å føle seg liten i verden. Samtidig er det en velkomst inn i vår musikalske univers. Det er fire forskjellige verdener som møtes her, farget og inspirert av hverandre. Emilies fantastiske stemme i front, Eivinds elektroniske klangverden og Helges klanglige og rytmiske landsby, i tillegg til min musikalske signatur. Alle setter sitt personlige preg på resultatet, og med den største selvfølgelighet høres alle ut som nye versjoner av seg selv, utdyper Herskedal med et smil.

Prisdryss og internasjonale nominasjoner

Daniel Herskedals unike, musikalske verden er noe stadig flere får øynene opp for i både inn- og utland. Musikken hans har for lengst funnet veien til amerikanske kinosaler, han har blitt hørt av milliarder av mennesker gjennom Coca Cola sin reklamefilm, og nå har han også vunnet prestisjetunge priser i inn- og utland for sine utgivelser og scores.

– Året startet med at jeg fikk en statue fra Britiske Presto Music for prisen for «Jazz Recording Of The Year» for utgivelsen min «Harbour». Det er jo en veldig stor anerkjennelse å vinne den, med tanke på hvor mange vanvittig gode album som blir utgitt i Europa og verden, forklarer Herskedal før han fortsetter;

– Og det tok ikke mange ukene før jeg fikk beskjed om at jeg var både nominert til German Jazz Prize for «Instrument Album Of The Year», Spellemann for albumet med Marja Mortensson og sist men ikke minst The Ambies (The Awards for Excellence in Audios) i kategorien «Best Score and Music Supervision».

Sistnevnte pris gikk av stabelen i Los Angeles i forrige uke og er den høyeste amerikanske utmerkelsen til podkaster. Årets store vinner var podkast-serien «9/12», som handler om konsekvensene for verden etter terrorangrepet 11. september, og var laget på oppdrag fra Pineapple Street Studios, Amazon Music og Wondery. Den norske komponisten Daniel Herskedal har skrevet originalmusikk til serien og vant den anerkjente prisen «Best Original Score and Music Supervision» I tillegg mottok podkasten «9/12» prisene: «Podcast of the year» og «Best Reporting». Herskedal var tilstede på prisutdelingen og utalte at det var utrolig stas å få vinne denne statuetten og at det føltes surrealistisk at musikken han spilte inn og mikset i sitt studio i Trondheim har endt opp med å vinne en av podcast-verdens gjeveste priser i Los Angeles.

–At jeg skulle nå helt til topps på amerikanernes hjemmebane i Los Angeles er over all forventing og fatteevne for meg. Det er første gang jeg lager musikk til en podkast, og dette er et stort steg for meg i retning av å komponere mer musikk for flere podkaster og ikke minst filmmusikk. Må jo innrømme at jeg er ganske spent på hvordan det går på Spellemann og med German Jazz Prize under årets JazzAhead. Det at juryen i German Music Prize nominerer norske «Harbour» til sin egen pris for beste internasjonale instrumentalalbum gir mye motivasjon for meg og for oss som ensemble, etter en tung pandemitid. Man blir jo helt overvelda når nominasjoner bare renner inn og det varmer jo ekstra å bli anerkjent som både komponist, musiker og låtskriver på et internasjonalt nivå. Så ekstra gøy å feire det hele med å gå opp nye stier og slippe første singel med Emilie Nicolas, avslutter Daniel Herskedal.

Powered by Labrador CMS