DP helg

Helge Lien Trio.

Helge Lien Trio trer gamle perler på ny snor på nytt album

Etter suksessen med jubileumsutgivelsen «10», som har rundet over 7 millioner strømminger, er et av Norges fremste jazzensembler, Helge Lien Trio, igjen klar med ny utgivelse.

Publisert Sist oppdatert

Albumet «Helge Lien Trio – Revisited» ble sluppet fredag på Ozella Music og markerer en ny æra for de anerkjente jazzmusikerne.

Rett før koronapandemien for alvor gjorde sitt inntog, startet en ny fase for Helge Lien Trio ved at Johannes Eick ble med som ny bassist og Knut Aalefjær kom tilbake som trommeslager. I denne perioden måtte den nye konstellasjonen avlyse alle sine konserter på grunn av nedstenging, og på hjemmekontoret benyttet de tiden til å ta et skikkelig dypdykk i platesamlingen fylt med deres tidligere utgivelser.

– Noe av det første Johannes gjorde da han ble med i bandet var å høre gjennom alle trioplatene, for så å sende meg en liste over sine favorittlåter. På den lista var det mange spor trioen aldri hadde spilt live. Dette inspirerte meg til å fordype meg i trioens musikalske historie, og det ble også en fin start på arbeidet med den nye besetningen. Etter hvert begynte også ideen om å lage et album med nyinnspillinger av låter fra hele diskografien vår å vokse fram, forteller frontmann Helge Lien.

Jazztrioen bestemte seg for å gjøre en live session med lyd og film-opptak i Tøyen Kirke, men uten publikum. Dette fordi det var konsertforbud og bandet var helt i startfasen av innøvingen av den nye konstellasjonen.

– Jeg ønsket å gjøre noe som kunne minne om en konsert for å liksom sette litt fyr på samspillet. Vi spilte inn låter fra både gamle og nye utgivelser de dagene. Opptakene ble veldig fine, og vi bestemte oss for å gi ut et par av dem som singler samme år. Dette viste seg å bli en stor suksess, minnes pianisten før han fortsetter:

– Vi var jo midt i det første koronaåret, så det var ikke lett å få til noe aktivitet. Men, vi hadde én konsert på planen, nemlig Hamar Teater i oktober. Idéen om et album med hele trioens historie var der fra før, og vi ble enige om å plukke én låt fra hvert album og gjøre en nyinnspilling live farget av de nye bandmedlemmene. Denne konserten var i grunnen vår eneste mulighet til å gjøre flere liveopptak, da alle turnédatoer utover denne ble kansellert. Vi sørget for at vi kunne gjøre flerspors opptak, og øvde inn de utvalgte låtene fra våre tidligere utgivelser. Så var det bare å spille konserten og la det briste eller bære. Heldigvis gikk det utrolig bra, lydopptakene ble kjempefine, og det kommende albumet «Helge Lien Trio – Revisited» var et faktum.

For det kreative og skapende menneske finnes det ikke alltid en «rett» tidslinje. For Helge Lien er det er mer som en spiral hvor fortid og nåtid smelter sammen, hvor små frø blir sådd, for så å vokse frem som blomster senere.

– Ofte havner låtskisser og arr i den musikalske «roteskuffen». En idé jeg fikk da jeg var nitten år gammel er plutselig noe jeg kan ta frem igjen nå, fordi jeg har opplevd mer siden den gang. Det er litt som å ta med seg musikkarven sin videre. Som jazzmusiker har man kanskje mye mer frihet til dette enn en rockemusiker eller noen som driver innenfor pop-sjangeren, forklarer han.

På bandets konserter har det aldri vært bare den siste plata som har blitt spilt. Målet for Helge Lien har alltid vært å lage konserter som har en rød tråd, og da må man alltid plukke litt herfra og derfra i repertoaret for at det skal gå opp.

– Enkelte låter har jeg spilt veldig mye live gjennom mange år. Det er muligens litt uvanlig i jazzverden at man har med gamle låter så lenge. Men jeg synes det er verdifullt fordi man hele tiden kommer dypere inn i slike stykker og utvikler de gjennom årene.

– Sporet «Hymne», som nå har blitt innspilt på ny under navnet «Hymne Revisited», er et godt eksempel på nettopp dette. Det var den første låta jeg skrev da jeg var 14 år. Det er noe vakkert med å «resirkulere» gammel musikk. Man bruker jo utrolig mye tid på å komponere, spille inn og øve inn musikk. Hvorfor ikke videreutvikle og finpusse det man allerede har skapt og brukt så mye tid på? Det er som om låtene har ligget og modnet på fat og med tiden fått enda mer dybde, levd liv og kompleksitet, sier Helge.

Noen ganger skal man ta det man har, og bygge videre på det. Andre ganger skal man hente noe man har forlatt. Johannes Eick og Knut Aalefjær puster nytt liv, på hver sin måte, i Helge Liens musikk.

– Helge er en unik pianist og ensemblemusiker. Han finner alltid en engasjerende og nyskapende vei videre uansett hva man finner på. Å få være med på å fargelegge hans varierte musikalske univers er like givende nå som for tjue år siden. Det var med tungt hjerte jeg forlot trioen i 2013. Det er faktisk litt rørende å være tilbake. Vi har liksom grodd sammen musikalsk. Jeg har også hatt en drøm om å spille med Johannes Eick helt siden 90-tallet, så dette er stas, forteller Knut Aalefjær.

– For meg har det vært en helt overveldende opplevelse å sette meg inn i Helge Liens harmoniske og melodiske univers. I løpet av de ti albumene han har gitt ut i eget navn har han utviklet og skapt et eget, tydelig definert musikalsk landskap. Jeg er glad for å få være med på å utvikle dette videre, avslutter Johannes Eick.

På albumet «Helge Lien Trio - Revisited» får man en god blanding av låtene ensemblet har spilt mye og tatt med opp gjennom årene, samt noen glemte perler som de ønsker å dra frem i lyset igjen. Uansett får lytteren et innblikk i trioens lange karriere med vakker, melodisk og drømmende musikk, men også heftige rytmiske passasjer og stor dynamisk kraft. Plateslippet feires med en Norgesturné.

Powered by Labrador CMS