Den stjernespekkede, norske julefilmen «Gledelig jul» kan beskrives som en blanding av «Love Actually» og «Hjelp det er jul».
Foto
Nordisk Film Distribution
«Gledelig jul»-regissøren

– Det er i sårbarheten og alvoret du virkelig treffer publikum

Publisert: 5. november 2020 kl 12.28
Oppdatert: 11. november 2021 kl 11.22

Regissøren Henrik Martin Dahlsbakken står bak årets store filmoverraskelse. – Jeg vil at det skal være hjerte og varme i en julefilm, ikke bare tant og fjas, sier han.

«Gledelig jul» heter den nye norske julefilmen som er proppfull av norske kjentfolk fra både film og sceneliv – og som har med Erlend Loe på manussiden.

Linn Skåber dukker opp som bass-spillende prest, mens Bjørn Eidsvåg gjør entré som svigerdatters far. Iben Akerlie spiller kjærlighetsforvirret datter, og vi får en uforglemmelig duett, fremført av Anne Marit Jacobsen og Ingar Gimle. Otto Jespersen, Nils Jørgen Kaalstad, og Ellen Dorrit Petersen har også store roller i filmen som stundom sender tankene til «Love Actually» – mens vi andre ganger føler oss helt i «Hjelp, det er juleferie!»-land.

– Det startet med Anne Marit Jacobsen, vi visste tidlig at vi ville ha henne med som matriarken Annemor. Så fikk vi den ene etter den andre på ønskelisten på plass i rollene, så ja, det er blitt en riktig stjernespekket film, sier Dahlsbakken – som mener han har laget en film om familierelasjoner – på godt og vondt.

Familie på godt og vondt

Filmen, som får premiere 6. november, handler om Annemor og Frank som vil samle hele familien til felles julefeiring for første gang på ti år. En familiehemmelighet, dysfunksjonelle parforhold, en glutenallergisk hund og en ensom nabo er blant ingrediensene.

– Filmen forandret seg underveis. Den var nok mer helsprø i starten, med mye humor og slapstick. Men så tilførte vi mer og mer varme, jeg mener bestemt at det er i alvoret og sårbarheten du virkelig treffer publikum, sier regissøren. Som synes filmen hans kan sammenlignes med begge de to ovennevnte juleklassikerne.

– En god dose Chevy Chase-humor har vi absolutt med, dette med den dysfunksjonelle familien er et premiss filmen bygger på. Men så har du disse romantiske og mellommenneskelige aspektene som gjør at du kanskje tenker mer på «Love Actually», utdyper han. Og legger til:

– Filmen handler om å sette pris på de uperfekte relasjonene. Ingen familie er perfekt, familie er nesten alltid på godt og vondt. Men i disse tider, hvor man helst bare skal omgås sin egen flokk, er det ekstra viktig å være litt raus og se litt stort på det.

– Også tenker jeg på dem som ikke har sin egen lille flokk. For noen er livet blitt veldig vanskelig og ensomt. Ensomhet og lengsel etter fellesskap er absolutt noe denne filmen tar opp i seg.

Uforutsigbar tid

Kommunikasjonen går ikke akkurat sømløst på gården til Annemor og Frank når både sønn og datter kommer hjem. Sønnen har med seg to barn og en motvillig ektefelle, og da mener vi motvillig på alle vis. Datteren til Annemor og Frank er på sin side blitt sammen med en svensk fitness-trener, en karakter som sørger for mange komiske øyeblikk utover i filmen.

– Håpet mitt er at når man forlater kinosalen, så har man fått humre litt – og man har fått julestemning. Dette er en snill film som hele familien kan se sammen, fortsetter regissøren. Som tror mange vil synes det er litt godt å se Frank og Annemors gjenkjennelige strev med å få til den gode familiejula.

– Den perfekte jula finnes jo ikke. Det er et viktig budskap, også nå som ting er ekstra uperfekt. Vi vet ikke engang hvor mange vi kan samle rundt bordet denne jula.

Dahlsbakken medgir at han kjenner på både spenning og uro når han sjøsetter en film i dét nye koronatiltak skal innføres.

– Vi krysser fingrene for at kinoene får være åpne, med de gode smitteverntiltakene vi har så er kinosalen veldig trygg. Og så må vi filmskapere gjøre vårt og sørge for at kinoene har filmer å tilby. Det er mye uforutsigbarhet, og da trenger vi film og virkelighetsflukt mer enn noensinne.