Teater og scene

Illustrasjonsbilde.

– Skuespilleryrket har endret seg

Publikums måte å konsumere skuespillerkunst har forandret seg. Og skuespillere er ikke lenger bare skuespillere, ifølge Norsk Skuespillerforbund.

Publisert Sist oppdatert

– Når man tenker på hva en skuespiller tradisjonelt gjør, er det gjerne sånn at man blir engasjert til å være med i en sceneproduksjon eller lignende, får et manuskript, får en rolle man skal spille, og så må man lære seg den rollen og fremføre den, sier Knut Alfsen, leder i Norsk Skuespillerforbund.

Slik er det ikke nødvendigvis lenger, forteller han.

Alfsen har vært leder i Norsk Skuespillerforbund siden 2015 og er ellers en kjent dukkespiller, regissør og dukkemaker, som har deltatt i en rekke prosjekter opp gjennom årene, blant annet ved Riksteatret, Rikskonsertene, NRK og TV2.

Tøffe år for scenekunst og skuespillere

Kulturrådets rapport Kunst i tall 2020 viser omsetningsnedgang for scenekunst på hele 53 prosent.

Ifølge en rapport fra Telemarkforskning om hvordan pandemien har slått ut økonomisk er det de utøvende kunstnergruppene, musikere innen populærmusikk og skuespillere, som har fått den største smellen, med en nedgang i kunstnerisk inntekt på fortrinnsvis 22 og 12 prosent fra 2019 til 2020.

Alfsen er invitert til konferansen Creative Industries Innovation Days 2022 for å fortelle om ståa for skuespillerne.

– Det har vært en vanskelig periode for skuespillere, spesielt for de som står på scenen, sier Alfsen.

Foto Knut Alfsen er leder for Norsk Skuespillerforbund. Her avbildet da han var prosjektleder for teaterbyen Ålesund og daglig leder for Teaterfestivalen i byen. Foto: Kjell Herskedal / Scanpix

Han forteller at antall medlemmer i Norsk Skuespillerforbund likevel ikke har gått ned under denne perioden, men at antall medlemmer derimot har økt mer de siste par årene enn det som har vært tilfellet tidligere.

Dette er det spesielt to grunner til:

– Folk melder seg ikke ut fordi penger er ikke viktigste drivkraften til skuespillere. De investerer mer i sin egen kunst enn i sin egen velferd, sier han, og legger til:

– Det utdannes like mange skuespillere hvert år, og så å si alle har meldt seg inn hos oss. Det er nok først og fremst fordi at man i en usikker tid trenger et fellesskap, en faglig organisasjon å støtte seg til. Derfor har vi hatt en høy grad av rekruttering.

Mer og mer fragmentering

En tendens i arbeidsmarkedet for skuespillere er at det blir mer og mer fragmentert. Skuespillere blir ofte engasjert i kortere perioder.

– Har pandemien ført til at det blir ytterligere fragmentert? Til en viss grad, sier Alfsen.

– Dette var en tendens som startet allerede før pandemien, men nå har det blitt sånn i enda større grad, sier han.

– Ansettelsesperioden for skuespillere blir kortere og kortere, og i noen tilfeller blir gjelder det til og med kun enkeltdager hos teatrene, slik det har vært i filmbransjen.

En annen umiddelbar virkning har vært et betydelig inntektsfall for de skuespillerne som har jobbet en del i utlandet, forteller Alfsen. Arbeidsmarkedet i utlandet har vært helt stengt under pandemien.

– For filmbransjen har det betydd at mange produksjoner har blitt flyttet hjem, noe som er bra, sier han.

Før ble cirka én tredjedel av norske filmer eller produksjoner spilt inn i utlandet. Under pandemien ble det bråstopp. Alle produksjoner måtte legges hjem, det var ikke lov til å dra ut.

Ny måte å konsumere skuespillerkunst

Når det gjelder kinobransjen, har de to siste årene vært krevende.

Nordisk Film Kino AS leverte kinobransjens største underskudd i 2020 med 62.645.000 kroner, selv om de også er aktøren som har mottatt mest støtte, ifølge tall fra Kulturrådet.

En fersk undersøkelse Norstat har gjennomført for NRK viser dessuten at over halvparten av befolkningen oppsøker kulturarrangementer, som kino og teater, sjeldnere nå enn før pandemien, til tross for at alt nå er åpent igjen.

Foto De to siste årene har vært tøffe for flere deler av kultursektoren. Bildet viser at kulturlivet demonstrerer mot uforholdsmessige og urimelige koronatiltak utenfor Stortinget. Foto: Javad Parsa / NTB

– Publikums måte å konsumere skuespillerkunst har flyttet seg fra teatersalen og kinosalen til flatskjermen hjemme, sier Alfsen.

– Dette har økonomiske konsekvenser for skuespillere, for skuespillere tjener penger på en helt annen måte når de står på scenen og eller blir sett kinosalen, forteller han.

Han forklarer at det er mye lettere å finne ut hva som er et rimelig vederlag i kinosalen enn på flatskjermen hjemme.

– Når filmer blir sett hjemme, har vi ingen kontroll over hvor mange som ser det, eller hvor mye den filmen vi er med i genererer av inntekter for produsent og strømmedistributøren, sier han.

Noe annet å være skuespiller i dag

Det er ellers en tendens nå er at skuespillere gjør en masse andre ting enn det som er den tradisjonelle forståelse av hva en skuespiller gjør.

Skuespillere jobber i stadig flere ikke-kunstneriske sammenhenger, forteller han.

– Nå gjør skuespillere alle de tingene som Gorgon Vaktmester i sin tid gjorde i Pompel og Pilt, sier han, og legger til:

– Det gjelder alle verb som ender på -ere. Skuespillere i dag driver med alt fra å produsere, finansiere. organisere, administrere, realisere, rapportere...

Dette er ifølge Alfsen ingen ny utvikling, og den har i utgangspunktet ikke noe med pandemien å gjøre. Men pandemien har forsterket dette.

Foto Vokse og barn sitter i grupper inne i en tausirkel, med en meter avstand, i Dyreparken i Kristiansand. Smittevernhensyn for unngå smitte av korona. Foto: Berit Keilen / NTB

Teatrene har sørget for sine faste ansatte og åremålsansatte, men de har under pandemien ikke ansatt noen nye.

– Og når det kommer hundre nyutdannede skuespillere hvert år i Norge, og teatrene er stengt, må de finne på noe annet. Og hva gjør de? Jo, de begynner med alle disse -ere-tingene. De lager sine egne forestillinger, sier han.

– Det er ikke nødvendigvis noe negativt, men det er vanskelig å tjene penger på det. Særlig den finansiere-biten er vanskelig, sier han.

– Men dette er jo kreative mennesker som finner veldig mange nye markeder og nye steder, nye måter å være skuespiller på, og det er det de gjør.

– Dette holder liv i mange, selv om det er på et absolutt minimumsnivå. Men de greier å beholde drømmen om og idenditeten ved å være skuespiller, og det er veldig bra.

– Har skuespillere plutselig begynt å bli syke?

En annen tendens er fokuset på helse, forteller han.

Under pandemien fikk Norsk Skuespillerforening en rekke henvendelser av skuespillere som var bekymret fordi det for eksempel var svensker i forestillingen de skulle spille, eller fordi det var nærkontakt involvert i stykket.

Skuespillerne har også blitt syke, vært i karantene osv, noe som har ført til en del uforutsigbarhet, usikkerhet, avlysninger og økonomiske problemer.

– Det har ført til et økt fokus på helse, som har gjort at skuespillere nå plutselig holder seg hjemme når de blir syke. Under en pandemi må jo også de holde seg hjemme.

– Det har jo aldri skjedd før, skuespillere har jo hatt en tendens til å gå på jobb uansett. Kommer dette til å vare? Har skuespillere plutselig begynt å bli syke? sier han og blir møtt med latter i salen.

Powered by Labrador CMS