Film og tv

«Oppenheimer» og «Barbie» var de to store kinotrekkplastrene i juli.

Tidenes nest beste kinosommer – dette er årsakene

– Dette er helt fantastiske tall, sier Film & Kino-direktør Espen Lundberg Pedersen om sommerens besøkstall på norske kinoer. Og det skyldes ikke bare «Barbenheimer».

Publisert Sist oppdatert

– Flere kinosjefer har avbrutt ferien for å bidra med billettsalg, poppe popcorn og rydde saler, sier Espen Lundberg Pedersen.

Det skjer året etter at det ble meldt om dramatisk nedgang for norske kinoer.

Mot slutten av fjoråret kunne man derimot spore optimisme i kinobransjen, og starten på 2023 lovet også godt.

– Det svinger voldsomt fra måned til måned, så det er ikke stabilisert ennå, sa riktig nok direktør i Norsk filminstitutt, Kjersti Mo, da Samtiden snakket med henne om besøkstallene tidligere i år.

Nest beste noensinne

Ikke siden 2009 har flere gått på kino i Norge i juli, som er den beste enkeltmåneden for juli det er statistikk på.

– Juli 2023 går dermed inn som den nest beste julimåneden noensinne, sier Pedersen.

Det er også den beste måneden Norge har hatt på kino på nesten to år, siden oktober 2021 da «James Bond: No Time To Die» hadde premiere.

Store filmer trekker folk

I juli 2009 var det blant annet «Istid 3» og «Harry Potter» som sto på plakatene på norske kinoer.

Utvalget er i enda større grad viktig for om man går på kino nå enn tidligere, forteller Pedersen. Samtiden har tidligere skrevet om at besøksmønsteret til kinopublikummet har endret seg de siste årene.

I juli i år hadde både «Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One», «Barbie» og «Oppenheimer» premiere.

Det er også disse tre som har trukket mest folk:

«Barbie» er den mest sette filmen i juli, og er også allerede oppe på fjerdeplass blant de mest sette kinofilmene i Norge i år med 303.326 solgte billetter på kun 10 dager.

«Oppenheimer» hadde premiere samme kveld som «Barbie» og er den nest mest sette filmen i juli. Den er også å finne på femteplass på årets toppliste med 225.756 solgte billetter.

«Mission: Impossible – Dead Reckoning», som hadde premiere en drøy uke før de to ovennevnte, er på plass nummer syv totalt, og har solgt 219.214 billetter.

Flere årsaker til de gode tallene

Pedersen peker også på været som en av årsakene til de gode tallene.

– Overskyet og regn er godt kinovær. Da drar nordmenn på kino. Hvis vi ser bort fra Nord-Norge, så har det vel vært mye dårlig vær i Norge i juli. Det vil si godt kino-vær, presiserer han.

Kommersiell direktør for Odeon Oslo, Jon Einar Sivertsen, sier til Aftenposten at det er tre grunner til den fantastiske kinosommeren.

– Kombinasjonen kinovennlig vær, store filmer og mye omtale i pressen har resultert i kinobesøk på nivåer vi i Odeon aldri har sett om sommeren tidligere.

På Odeon har de utvidet åpningstidene som følge av publikumsinteressen.

«Barbenheimer»

Mye omtale har det også blitt, blant annet takket være Internett-fenomenet «Barbenheimer», som refererer til filmene «Barbie» og «Oppenheimer». De siste ukene har «memes» med bilder fra begge filmene florert i sosiale medier.

Bakgrunnen er at de hadde premiere på samme dag, og i stedet for at de to svært ulike filmene har konkurrert om publikum, har mange har sagt ja takk begge deler.

Bransjebladet Variety kalte premierehelgen et fullverdig box office-fenomen.

– Dette er utvilsomt en flott helg for gå på kino. De to filmene utfyller hverandre og stjeler ikke publikummere fra hverandre, sa bransjeanalytiker David A. Gross til bladet.

Powered by Labrador CMS