Fra papirutgaven

Kulturselvangivelsen: Ole Henrik Antonsen i NOPA

Ole Henrik Antonsen ville brukt minst 50 millioner av kulturbudsjettet på tiltak som styrker norskandelen i strømmetjenestene.

Publisert Sist oppdatert

­Hvilke kulturelle opplevelser eller verk vil du anbefale til andre?

Å gå mer på konsert, også på de små og mellomstore scenene. Jeg opplevde Katarina Barruk nylig, det var veldig bra!

Hvis regjeringen øker kulturbudsjettet med 100 millioner, hvordan ville du ha fordelt midlene?

Minst 50 millioner på tiltak som styrker norskandelen i strømmetjenestene. Ifølge IFPIs tall for 2007 kjøpte / spilte Norge 43 prosent norskprodusert musikk. I 2021 var dette sunket til 17 prosent, samtidig som 42,8 prosent av musikksalget i Danmark besto av danskprodusert musikk.

Videre ville jeg brukt en god del av midlene på å styrke hele det brede feltet «populærmusikk» i statens virkemiddelapparat.

Bør bevilgningene til kultur økes, eller må vi innstille oss på reduserte bevilgninger til kultur når eldrebølgen ruller inn over de offentlige budsjettene?

Bevilgninger til kultur bør naturligvis økes, og det er mange gode argumenter for å gjøre det. Likevel frykter jeg at vi må innstille oss på det motsatte i årene som kommer. Da er det i så fall viktig at vi prioriterer godt.

Hva er plusser og / eller minuser med Anette Trettebergstuen som kulturminister?

Hun har kjærlighet til kultur, det er veldig bra! Som politiker kjente hun feltet godt før hun ble statsråd, og var tydelig og god i opposisjon. I posisjon viser det seg at hun kanskje ikke kjenner hele kulturlivet fullt så godt som hun tror. Svært mange av oss vil alltid falle utenfor trepartsamarbeidet, uansett hvordan en vrir og vender på det. Lever du av rettigheter eller «salg» av åndsverk, blir du aldri arbeidstaker – om du aldri så mye vil. Dette synes jeg ikke politisk ledelse i Kulturdepartementet tar nok innover seg, og de har en tendens til å tro at kunstnerstipend er løsningen på det meste.

Satser forlagene for mye på bestselgende forfattere?

Det varierer nok, men jeg synes det virker som de store er sitt ansvar bevisst på også å dyrke frem mangfold.

Bør teatrene i større grad enn i dag sette opp forestillinger med stor publikumsappell?

Generelt synes jeg det virker som de har en ganske bra miks. Jeg skjønner at teatrene må fylle opp seter, men jeg tror de kunne vært litt flinkere på nysatsing.

Du får velge én: Hvilken kultursak / kulturform / hvilket kulturarrangement fortjener mer oppmerksomhet?

Populærmusikkens oppmerksomhet fra det offentlige Norge. Et godt bilde på dette er lista over dem som har fått begravelse på statens bekostning. Mer eller mindre alle kunstformer er representert, utenom populærmusikken.

Hvis du måtte velge?

Teater – Rockekonsert

Karl Ove Knausgård – Sigrid Undset

Kino – Netflix

Øl – Vin

Papirbok – E-bok

På scenen – I salen

Beatles – Rolling Stones

Vernissasje – Fotosafari

Vebjørn Sand – Bjarne Melgaard

Opera – Country

Powered by Labrador CMS