Kreative næringer

Den nye appen Clubhouse fokuserer på stemmen og oppfordrer til diskusjonen og samtaler med andre.

Twitter i lydform

Publisert Sist oppdatert

Den nye appen Clubhouse betegnes som et sted for å lære, en radiokanal å sovne til, eller et forum for å diskutere.

Inne på Clubhouse kan du starte egne praterom og invitere folk til å snakke. Du kan også bare høre på at andre snakker, som en radiokanal, eller som en stor konferanse du har på mobilen. Det er nemlig kun lyd og diskusjon i Clubhouse - som et Twitter i lydform.

Inntil videre er det bare for inviterte, og Clubhouse selv sier at de fortsatt er i beta, altså på prøvestadiet, skriver Aftenposten.

Appen har fått mye oppmerksomhet fra både investorer og publikum, og i mai i fjor kalte The New York Times det «The Hot New Thing in Clubby Silicon Valley».

Da de skrev om appen igjen før jul hadde flere investorer fått øynene opp for nykommeren og New York Times omtalte appen da som en ny arene for influensere.

Steffen Krüger er førstelektor ved UiO. Han forsker på sosiale medier, og mener Clubhouse er noe litt annerledes.

Han er kritisk til hvor sterkt individfokuset er blitt i sosiale medier. Det ser han også i Clubhouse. Men etter å ha brukt appen selv noen dager heller han mot det positive, men er fortsatt kritisk til fokuset på markedsføring av seg selv.

- Jeg er kritisk til at alle må markedsføre seg. Mange av disse klubbene i Clubhouse er møtesteder for individualister som vil klare seg alene, og de går dit for å lære mer om å overleve alene. Det synes jeg ikke er så sunt, sett fra et samfunnsperspektiv, sier Krüger.

Men mye fungerer godt med Clubhouse, mener Krüger. Det gir en stemme til mange som ellers ikke ville hatt det. Appen blir et demokratisk rom der ideer diskuteres. Og Clubhouse-suksessen passer godt sammen med podkastens vekst de siste årene.

Samtidig har nok koronaen hatt sitt å si også her. Å høre på at andre snakker gir en selskapsfølelse.

Powered by Labrador CMS