Måns Wrange har sagt opp stillingen sin som rektor ved Kunsthøgskolen i Oslo (Khio) etter flere måneder med debatter om ytringsfrihet og identitetspolitikk.

Foto

Khio

Skeptisk til «nøytral» rektor ved Khio

Publisert: 29. oktober 2020 kl 10.47
Oppdatert: 29. oktober 2020 kl 10.48

Tirsdag kveld varslet at rektor Måns Wrange ved Kunsthøgskolen i Oslo (Khio) at han forlater posten sin etter flere måneder med heftige debatter om identitetspolitikk og ytringsfrihet.

Avgangen kom via et brev skrevet av Wrange og publisert på Khios nettsider. Der oppgir den avtroppende rektoren en «kritisk familiesituasjon» som hovedårsak for oppsigelsen.

Førsteamanuensis Liv Bugge ved Khio sier til Klassekampen at hun ikke ønsker en mer «nøytral» rektor, slik Wrange selv gir uttrykk for at han ønsker i brevet der han uttaler seg om sin oppsigelse.

Kritiserer mediene

Bugge mener imidlertid at mediene har skapt et feilaktig inntrykk av klimaet ved Khio:

– At Wrange går fordi han koples til en tanke om indoktrinerende identitetspolitikk, bygger på en medieskapt polarisering. Jeg spør meg hvor kritikken av det som kalles identitetspolitikk kommer fra? Det er svært få som bedriver det, som selv vil kalle det dét. Dette er ulike rettighetsforkjempere, enten det gjelder kjønn, seksualitet eller mangfold, sier hun til Klassekampen.

Wrange ble valgt til rektor i april 2019 med 61 prosent av stemmene og varslet i sitt valgprogram at han blant annet ville etablere en likestillings- og mangfoldskomité. Han har hatt flere ledende stillinger ved utdanningsinstitusjoner i Sverige og har jobbet med mangfold og antidiskriminering i 25 år.

– Aldri opplevd lignende debatt

Til Aftenposten sier Wrange at han er overrasket over hvilken vending debatten ved Khio har tatt. Det var i sommer at diskusjonene virkelig brøt ut, etter at 130 studenter og ansatte ved skolen skrev under på et opprop mot strukturell rasisme.

– Jeg har aldri opplevd en lignende debatt, skriver han i en e-post til Aftenposten.

Også Wrange påpeker at den «massive» mediedebatten har vært både konfliktorientert og virket polariserende.

– Det har også påvirket ytringsklimaet på skolen, skriver Wrange.