Kulturbransjen

Amedias aviser har kuttet i kulturjournalistikken de siste fem årene.

Antallet kultursaker i Amedias aviser er blitt nær halvert på fem år

Publisert Sist oppdatert

Etter at de for fem år siden gjennomført en undersøkelse som viste at den tradisjonelle kulturjournalistikken slet med overgangen fra papir til nett, har antallet kultursaker i Amedias aviser blitt nært halvert på fem år. Det viser Klassekampens telling.

Avisa har nemlig gjennomført en opptelling av samtlige kultursaker i fem utvalgte Amedia-aviser fra den siste uka i januar 2020, altså før pandemien kom til Norge, og fra samme uke fem år tidligere.

Resultatet viser en klar utvikling i retning av færre saker om kultur, enten det er nyheter, intervjuer eller anmeldelser. Størst var nedgangen i Moss Avis og i Nordlys i Tromsø, mens Helgelendingen i Mosjøen var den eneste av de fem avisene med en klar økning i antall kultursaker.

Eivor Jerpåsen, redaksjonell utviklingssjef i Amedia, mener derimot Klassekampens undersøkelse ikke gir et riktig bilde.

Konsernets egne tall fra samme januar-uke i 2020 viser at kategorien «kultur og underholdning» ligger på tredjeplass i antall saker, bare forbigått av stoffområdene økonomi/næringsliv og sport, men at lesertallene for kultursaker er nesten helt på bunn, med 1175 lesere i snitt per artikkel.

Tallene Amedia henter ut, er ifølge Jerpåsen «basert på automatisert maskinlæring, med 80–90% treffsikkerhet».

Powered by Labrador CMS