Torstein Tvedt Solberg i Ap ønsker å avvikle NDLA. Her fotografert under den muntlig spørretime på stortinget.
Foto
Vidar Ruud / NTB
Skolereformen Fagfornyelsen

Ap-politiker vil avvikle NDLA

Publisert: 9. august 2021 kl 09.53
Oppdatert: 9. august 2021 kl 09.55

Skolereformen «Fagfornyelsen» ble igangsatt i fjor høst. Her har norske forlag investert flere hundre millioner kroner i nye læreverk. Nasjonal digital læringsarena (NDLA) leverer åpne og fritt tilgjengelige læringsressurser til bruk i videregående skole, og er et samarbeid mellom alle fylkeskommunene, unntatt Oslo.

Senest i forrige uke gikk lektor Anne Grønlie ut og kritiserte læremidlene, og i dagens Klassekampen uttaler utdanningspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Torstein Tvedt Solberg, at han vil avvikle NDLA og utforme en nasjonal digital strategi for norsk skole.

– Vi må få digitaliseringen av skolen inn på rett spor, sier han til avisen.

Solberg mener det er et problem at potten til digitale læremidler i videregående skole i stor grad er satt av til NDLA og at det er en dyr modell som man får lite ut av. 

Han mener potensialet for hva digitale læremidler kan være ikke er tatt helt ut i NDLA og at adaptiv læring, altså datasystemer som tilpasser oppgaver etter hva elevene kan, burde benyttes mer i de digitale læremidlene.

NDLA koster 497 kroner per elev og mottar, ifølge styreleder John Arve Eide, normalt rundt 80 millioner kroner årlig fra fylkene.

Ønsker også et digitalt taktskifte

Senterpartiets Marit Strand, som sitter i Utdannings- og forskningskomiteen, vil ikke avvikle NDLA.

– Jeg er biologilærer selv og synes at NDLA hadde gode verktøy da jeg underviste. Jeg har altså god erfaring med dem, men har også forståelse for at det kan være nyttig å se på flere løsninger, forteller Strand og legger til at hun mener at de lærerne som ønsker det, må kunne bruke NDLA, og at lærere som ønsker andre læremidler, må få tilgang til disse, sier hun til avisen.

Strand ønsker derimot, i likhet med Solberg, et digitalt taktskifte i norsk skole.

– Det vi har funnet sammen om tidligere i Stortinget, er å utrede nye tilnærminger til digitale læremidler, inspirert av dansk modell, sier hun.

– Høyreregjeringens interesse for digitalisering i skolen framstår mest som et innsparingsprosjekt, mener Solberg.

Han ønsker en tydelig nasjonal digital strategi og mener at norske politikerne må erkjenne at digitalisering krever ressurser. Han sier det ikke er satt av statlige midler til innkjøp av nye fysiske læremidler i videregående skoler og at dette er et bevis på at digitaliseringen brukes for å spare penger.