Kulturbransjen

Illustrasjonsbilde.

Fortsatt halvtomme saler etter pandemien – det merkes i flere deler av kulturbransjen

Langt færre oppsøker kulturarrangementer nå enn før pandemien: – Årsakene er sammensatte.

Publisert Sist oppdatert

En rekke aktøre har den siste tiden måttet avlyse eller utsette arrangementer, til tross for at de har lengtet etter å kunne spille i to år med nedstenginger.

Grunnen til avlsysningene og utsettelsene er dårlig billettsalg.

Artistmanager Eivind Brydøy i Artist Vision har tildligere uttalt til KulturPlot at situasjonen er verre nå enn den var etter forrige nedstenging.

– Det vi ser nå er at billettsalget spesielt for mars er lavere enn det vi opplevde i fjor høst da vi hadde første gjenåpning.

Dette er tilfellet for flere bransjer.

I en fersk undersøkelse som Norstat har gjort for NRK svarer over halvparten, 52 prosent, at de oppsøker kulturarrangementer som teater, kino og konsert sjeldnere nå enn før pandemien.

41 prosent svarer at de har fått tilbake samme vaner som de hadde før pandemien. 4 prosent svarer at de besøker kulturarrangementer oftere enn før. 2 prosent vet ikke.

Går utover de mindre produksjonene

Teatersjef ved Nationaltheatret, Kristian Seltun, bekrefter overfor Dagsavisen at de merker resultatet av Norstat og NRK sin undersøkelse.

Til tross for at de har mange hundre publikummere som oppsøker dem hver kveld, strever de med de mindre produksjonene, som ikke har gjort storsuksess. Det gjør de normalt ikke.

− Folk går til de store, kjente forestillingene. «Hamlet» og «Mens vi venter på no godt», selger vi ut, mens vi strever med de andre produksjonene som normalt ville hatt et godt publikumsgrunnlag. Det er akkurat som om det har blitt en deling i programmet, sier Seltun.

Den samme tendensen har man også sett i musikkbransjen, der de største artistene jevnt over selger godt, mens det i mellomsegmentet og hos de mindre arrangørene går saktere.

– Årsakene er sammensatte

Leder i Norske konsertarrangører, Tone Østerdal, sier til KulturPlot at funnene i undersøkelsen dessverre ikke er overraskende for dem heller. Medlemmene deres rapporterer om veldig varierende billettsalg.

Årsakene til at en del konserter og festivaler selger tregere enn før pandemien er sammensatte, forteller hun.

Foto Tone Østerdal leder Norske konserarrangører (NKA). Foto: Ellen Lorenzen / NKA

– Mange har nye vaner og mindre utholdenhet i det sosiale livet enn før. Noen er bekymret for koronasmitte – ikke fordi de er redde for alvorlig sykdom, men fordi det «ikke passer» med fire dager i isolasjon akkurat nå.

– Andre igjen kjenner på økt økonomisk usikkerhet, knyttet til drastisk økende strøm-, mat- og bensinpriser. Da er det kanskje ikke konsert- og festivalbilletter du prioriterer først, sier hun.

Østerdal er likevel optimistisk med tanke på tiden fremover.

– Samtidig ser vi at en del selger godt og er optimistiske med tanke på våren og sommeren. Nå er det et veldig stort antall arrangementer tilgjengelig, hvor vi både ser en del «etterslep» av konserter som har vært utsatt flere ganger under pandemien og helt nye arrangementer, sier hun.

– Vi håper og tror at forholdet mellom tilbudet og publikums oppslutning vil kalibrere seg etter hvert.

Også optimist

Seltun ved Nationaltheatret tror vi må tilbake til en normal tid og være der stabilt og lenge for at publikum skal vende tilbake til salene. Men teatersjefen er også optimist.

− Vi opplever fortsatt en voldsom interesse. Samme dag som gjenåpning fikk vi et formidabelt billettsalg til dagen etter, sier han til Dagsavisen.

− Jeg tror dette tar seg opp igjen, men jeg er usikker på når og i hvilket tempo.

Powered by Labrador CMS