Kulturbransjen

– Situasjonen er fortsatt krevende for mange, og den preges av særlig to forhold, forteller Tone Østerdal i Norske kulturarrangører.

Festivalarrangørene: – Vi er hardt presset

Festivalsommeren er i full gang etter to år med avlysninger og stengte dører. Men arrangørene mangler folk og er presset på flere områder.

Publisert Sist oppdatert

– Etterdønningene fra koronapandemien er langt fra over.

Det sier Tone Østerdal i Norske kulturarrangører.

Konsekvensene av pandemien merkes i de fleste deler av kultursektoren, og kompetanseflukten fra sceneteknisk bransje har blant annet vært mye omtalt:

Én av fire sceneteknikere sluttet i bransjen under pandemien, viser en ny rapport som ble lagt frem for noen uker siden. Den viste samtidig at over halvparten av arrangørene mener det er sannsynlig at planlagte arrangementer ikke kan gjennomføres i 2022 på grunn av mangel på folk.

Men det er utfordringer på flere områder: Fra slutten av mai til slutten av august er det klart for store festivaler og større utendørsarrangementer igjen, etter to år med avlysninger og stengte dører, men i forkant av festivalsommeren har det blitt tydelig at det både er mangel på utstyr og kompetanse.

Flere utfordringer

Tone Østerdal forteller at de også ser et betydelig frafall i frivilligheten, og at flere festivaler sliter med å skaffe nok frivillige. Hun påpeker at situasjonen er krevende for mange aktører.

– Og den preges av særlig to forhold: svikt i markedene og sterk prisvekst, sier hun.

Foto Tone Østerdal i Norske kulturarrangører. Foto: NKA

Det er fortsatt mange som er mindre utholdende i sosiale og opplevelsesbaserte settinger enn før, mens andre har endret vaner for hva de fyller fritiden med, forteller hun.

– Vi opplever nå et uvanlig stort tilbud, med et betydelig etterslep av kulturarrangementer som har vært utsatt flere ganger under pandemien. Mange publikummere har også flere billetter i pipeline, og kjøper dermed ikke nødvendigvis så mange nye.

Flere av de som kjøper billetter kjøper dem dessuten tettere på selve arrangementet. Dette fører til økende økonomisk usikkerhet knyttet til billettsalg, potensielt til likviditetsutfordringer – fordi mange utgifter knyttet til arrangementet påløper før arrangør får penger inn fra billettsalget – og gjør det vanskeligere å planlegge for bemanning, og så videre, forteller hun.

– Prisveksten knytter seg til flere forhold, ikke minst kompetanseflukten, med påfølgende økte lønninger og honorarer. Hele verdikjeden for live kjenner på dette, ikke bare sceneteknisk bransje – selv om situasjonen der er alvorlig nok i seg selv.

– Et presset arrangørfelt

– Arrangørfeltet påvirkes også direkte og indirekte av energikrisen, råvaremangel – særlig stål, som påvirker produksjonen av scenerigger, sikkerhetsgjerder, og så videre – og av forsinkelsene i de internasjonale leverandørkjedene, sier Østerdal.

Gitt svikten i markedet har heller ikke arrangørene noen umiddelbar mulighet til å legge prisveksten på sluttbruker, altså på billettkjøper, forteller hun.

– Resultatet er et hardt presset arrangørfelt, og dermed økosystem, fordi mesteparten av arrangørenes inntekter fordeles «bakover» i verdikjeden – til artister og utøvere, apparatet rundt artist, opphavere, leverandører av sceneteknisk produksjon og andre underleverandører.

Dette fører igjen til at mangfoldet trues, og til at frivilligheten er betydelig svekket, forteller hun.

– Så er det selvsagt viktig å si at mange selger billetter og gjør det bra, men bildet er altså svært sammensatt, og etterdønningene fra koronapandemien er langt fra over.

– Får ikke kabalen til å gå opp

Svært mange lys-, lyd- og sceneteknikere forlot bransjen samtidig som at rekrutteringen stoppet opp, og dette gjør at de som fortsatt er i bransjen sliter: De har altfor mye å gjøre og er slitne allerede, ifølge bransjeorganisasjonene.

Det forteller blant annet Simon Eraker i Bransjeforeningen for sceneteknisk produksjon og Sonic city, som deltok under en debatt om kompetanseflukten fra sceneteknisk bransje for et par uker siden.

– Mange er slitne nå. De sover dårlig, får ikke kabalen til å gå opp. Og det er litt tidlig å være slitne av sommeren allerede nå, før den har kommet ordentlig i gang, legger han til.

Han forteller at de har spurt teknikerne om det er tiltak som kan gjøres, men at svaret de får tilbake er at de har såpass mye å gjøre nå at de ikke har tid til å tenke på mulige tiltak.

– Og det forstår jeg, også, for jeg har heller ikke rukket å ta tak i det på egne vegne, forteller han.

Powered by Labrador CMS