Kulturbransjen

Illustrasjonsbilde.

Går sammen om kampanje som skal snu situasjonen

En rekke aktører går sammen om en kampanje for å få kulturlivet opp på beina igjen.

Publisert Sist oppdatert

Etter to år med pandemi og restriksjoner, kunne landet og kulturlivet endelig åpne igjen 12. februar.

Kulturaktører har gledet seg til å kunne stå på scenene igjen, men de siste ukene har flere måttet avlyse og utsette på grunn av dårlig billettsalg.

Publikum har ikke strømmet tilbake til kulturhus og konsertarenaer på samme vis som før, og i en fersk undersøkelse som Norstat har gjort for NRK svarer over halvparten at de oppsøker kulturarrangementer som teater, kino og konsert sjeldnere nå enn før pandemien.

#backtolive

Dette har ført til at flere nå har gått sammen om en kampanje for å få publikum tilbake i salene.

Foto Artist Trine Rein håper en kampanje kan gi publikum en liten påminnelse om hvor fint det er å samles om kulturopplevelser. Foto: Ali Zare / NTB

– Det var artisten Trine Rein som kontaktet oss med en idé til en kampanje som skulle bidra til at publikum vender tilbake til kulturopplevelsene igjen. Hun kalte den #backtolive, forteller Lasse W. Fosshaug, kommunikasjonsrådgiver i GramArt, til KulturPlot.

– Vi tente på ideen og fikk med hele bransjen på å lage en film som skal appellere til gåsehuden din.

GramArt er landets største interesseorganisasjon for artister, og de har gått sammen med Nemaa, organisasjonen for bedrifter som driver med artistmanagement og bookingvirksomhet i Norge – med støtte fra BandOrg, BFSP, Creo, De regionale musikkontorene, FONO, IFPI, Musikkindustriens Næringsråd, NOPA, NORA, Norsk Jazzforum, Norske Kulturhus og Produsentforeningen.

Flere kjente fjes

Trygve Skaug, Linn Skåber og Atle Pettersen er blant dem som deltar i kampanjen – en videokampanje som tar sikte på å oppmuntre publikum til å fylle opp salene igjen.

Videoen kan man blant annet se på GramArt sine sider. Her snakker flere norske artister, skuespillere og TV-profiler om gleden ved å være sammen og dele kulturopplevelser igjen.

– Alt er tilbake til normalen på landets scener, men vi ser at billettsalget går litt tregere, så vi har lyst til å skynde litt på publikum – gi dem lyst til å kjøpe seg en billett og komme seg ut for å oppleve noe skikkelig moro igjen, sier Fosshaug.

Joël Schwalenstöcker er styreleder i Nemaa, og han håper også initiativet vil være med på å lokke publikum tilbake igjen.

– De største artistene og skuespillerne trekker oftest fullt hus. Men i Norge har vi også alltid hatt et stort mellomsjikt med kunstnere som lever av det de gjør, men kanskje uten helt enorme omsetningstall. Det er disse som har merket nedgangen mest. Vi håper derfor å kunne bidra til at billettsalget tar seg opp igjen gjennom denne kampanjen, sier Schwalenstöcker til NTB.

Sammensatt

Årsakene til at en del konserter og festivaler selger tregere enn før pandemien er sammensatte, sier leder i Norske konsertarrangører, Tone Østerdal.

– Mange har nye vaner og mindre utholdenhet i det sosiale livet enn før. Noen er bekymret for koronasmitte – ikke fordi de er redde for alvorlig sykdom, men fordi det «ikke passer» med fire dager i isolasjon akkurat nå.

– Andre igjen kjenner på økt økonomisk usikkerhet, knyttet til drastisk økende strøm-, mat- og bensinpriser. Da er det kanskje ikke konsert- og festivalbilletter du prioriterer først, sier hun.

Østerdal er likevel optimistisk med tanke på tiden fremover.

– Samtidig ser vi at en del selger godt og er optimistiske med tanke på våren og sommeren. Nå er det et veldig stort antall arrangementer tilgjengelig, hvor vi både ser en del «etterslep» av konserter som har vært utsatt flere ganger under pandemien og helt nye arrangementer, sier hun.

– Vi håper og tror at forholdet mellom tilbudet og publikums oppslutning vil kalibrere seg etter hvert.

Powered by Labrador CMS