Kunst

KLAR TIL ÅPNING: Fotografihusets pilotprosjekt åpner hovedutstillingen i dag. Utplassert er 50 stoler, som tilviste plasser.

Nå åpner Fotografihusets pilotprosjekt hovedutstillingen

Torsdag kveld åpnet hovedutstillingen ved Fotografihusets pilotprosjekt på Sukkerbiten i Oslo. Utstillingen består av fotballbanefotografier av fotograf Espen Tveit.

Publisert Sist oppdatert

– Det er en fantastisk fin dag å åpne!

Det sa Fotografihusets kunstneriske og daglige leder Jonas Ekeberg.

Kunstnerisk og daglig leder i Fotografihuset sier de er villige til å diskutere redusering av størrelsen av bygget for å få bygge på Sukkerbiten. Her fra åpning av Fotografihusets pilotprosjekts hovedutstilling torsdag 27. mai. Foto Inga Vinje Engvik

– Sola skinner og Oslo åpnet opp igjen onsdag, så da er det veldig fint å få være med på den kulturelle og sosiale oppvåkningen med denne utstillingen av fotballbanefotografier.

Hovedutstillingen består nemlig av fotografier av folketomme fotballbaner eller «fotballøkker» som Ekeberg heller vil kategorisere dem som. Det er fotografen Espen Tveit som står bak.

– Det fine med fotografiene er at selv om det handler om fotballbaner, så handler det like mye om det rundt hvis du ser etter. Det handler om lokalmiljøet, naturen, og om at mennesker klarer å skaffe seg en plass i naturen. I tillegg er de kanskje litt sentimentale? Man lengter tilbake til barndommens fotballøkker og de grønne feltene når du ser dem, sier Ekeberg til KulturPlot.

Utstillingen består av to ulike serier. Én tar for seg fotballmål og den andre tribunene, begge hjemmesnekret eller laget med alternative løsninger. Ekeberg mener bildene forteller om offentligheten rundt fotballen: hva det vil si å se og bli sett, og samtidig om det å skape sin egen virkelighet.

Valgt ut som en kontrast og for å stille spørsmål

Som kurator for utstillingen har han valgt å plassere den på Sukkerbiten som en kontrast og for å stille spørsmål.

– Hva gjør vi med omgivelsene våre? Hvilke rom finnes for lek? Her er jo alt utbygd og bebodd og kommersialisert, og vi mener at Sukkerbiten bør bli et sted for kultur og lek. Dette er altså ikke svaret, men spørsmålet, sier han.

Om Fotografihuset får starte byggingen av et fotografihus på Sukkerbiten er nemlig fortsatt opp til behandling i byrådet.

Det Ekeberg tenker på nå er likevel først og fremst å få i gang pilotprosjektet for 2021 og endelig kunne åpne hovedutstillingen.

– Kunsten er jo så viktig, den skaper det rommet for refleksjon og den skaper en slags annerledeshet som jeg er helt sikker på at vi trenger for å forstå det vi driver med og verden rundt oss. Slik er kunsten, for meg i alle fall, et veldig fint, nesten filosofisk tillegg ellet et slags alternativ eller en modell, som gjør at vi kan skape oss et mer helhetlig bilde av virkeligheten vi befinner oss i.

Komplett utstilling fra 10. juni

Hovedutsillingen som åpnet torsdag er for 50 påmeldte. 50, fordi utstillingen foregår utendørs. Derfor har de for anledningen plassert ut 50 stoler med 2 meters avstand mellom hver, for å tilfredsstille kravet om tilviste plasser. Klokken 12.00 torsdag kunne Ekeberg melde om at det fortsatt var noen plasser ledig.

Når åpningen er over vil stolene derimot ryddes vekk, og publikum kan gå rundt og mingle. Helt komplett blir pilotprosjektet derimot ikke før 10. juni. Da åpner årets første prosjekttutstilling. De vil bestå av utstillinger i samarbeid med andre norske fotografiorganisasjoner, forlag, skoler og andre folk som jobber med foto i Norge.

Den første prosjektutstillingen som åpner inne i selve gallerirommene på Sukkerbiten er en avgangsutstilling av fotoskolen Bilder Nordic i Oslo. Deretter vil programmet for prosjektutstillingen skifte gjennom sommeren, sier Ekeberg.

– I tillegg vil vi i sommer starte med noe som heter «Samtaler om fotografi». Det vil være fire fotografmøter med profesjonelle fotografer, dokumentarfotografer og kunstfotografer, som snakker om sitt forhold til fotografi og bilder. Det programmet blir annonsert i løpet av juni.

Powered by Labrador CMS