Kunst

Utstilling «Voggesang som vekker» åpner i Kulturkirken Jakob 28. mai og er viet Kirkelig Kulturverksteds arbeid i Midtøsten de siste 20 årene. Nå har de fått halvert støtten fra UD, noe plateselskapet vil fokusere på.

Vil vekke med vuggesanger

– Kunst og frihet hører tett sammen. Men et viktig norsk bidrag til å styrke menneskerettigheter er nå i ferd med å forvitre, hevder Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted, det norske plateselskapet som i 20 år har engasjert seg i Midtøsten.

Publisert Sist oppdatert

Nå ønsker han – gjennom utstillingen «Voggesang som vekker» i Kulturkirken Jakob i Oslo – å rette oppmerksomheten på hvordan norsk kulturbistand fra det offisielle Norge «har abdisert» fra dette arbeidet. Blant annet har UD redusert støtten til sine norske samarbeidspartnere til det halve, ifølge Hillestad.

Det rammer ikke bare Kirkelig Kulturverksted, men også Kulturtanken, Førdefestivalen, Melafestivalen og Oslo World.

– Kunstnere i det globale sør blir i større grad latt alene. De kan kanskje få støtte gjennom den norske ambassaden i sitt land, men det er ikke lenger noen ildsjeler fra Norge som kan knytte dem til et internasjonalt nettverk – slik det har vært til nå. Den internasjonale støtten betyr mye fordi de blir synlige ute, og det gir ringvirkninger også i deres egne hjemland, sier Hillestad til NTB, og påpeker at kultur er viktig for å forhindre såkalt hjerneflukt fra land som sliter med diktatur:

– Kultur kan inspirere kunstnerne til å bli, til å utgjøre en «surdeig» av humanisme og menneskerettigheter i sine land. Kunst og frihet hører tett sammen, mener KKV-sjefen, som nå leter etter andre samarbeidspartnere.

Plateselskapets satsing begynte med at USAs daværende president Bush i 2002 karakteriserte land som blant annet Iran, Irak og Nord-Korea som «ondskapens akse». Hillestad dro til slike land og samlet inn vuggesanger som mødre har sunget til sine barn gjennom generasjonene, Han koblet lokale utøvere som Rim Banna og Vahdat-søstrene Mahsa og Marjan med vestlige artister på platen «Lullabies from the Axis of Evil» i 2004.

Foto Søstrene Mahsa (til venstre) og Marjan Vahdat. Foto: Kirkelig kulturverksted

Senere fulgte flere slike kulturelle samarbeidsprosjekter på tvers av landegrensene, ofte som tilsvar på det Hillestad kaller fatale verdensbegivenheter: Terroren 11. september, karikaturstriden, murbyggingen i Palestina, FNs sanksjoner mot Iran og den arabiske våren.

Utstillingen åpner 28. mai og står til 8. juni, og byr blant annet på en 34 meter lang installasjon med tekst og bilder som slynger seg gjennom kulturkirkens krypt. I tillegg vises videoer tilknyttet ulike plateproduksjoner, blant annet opptakene Hillestad laget under arbeidet med «Lullabies from the Axis of Evil».

På utstillingsåpningen fredag deltar leder for kulturtiltaket Al Mawred i Beirut, Helena Nassif, via skjerm. Tirsdag avholdes miniseminaret «Når norsk kulturbistand abdiserer», der Tomm Kristiansen er samtaleleder for debattdeltagerne Anniken Huitfeldt, Michael Tetzschner, Alexandra Archetti Stølen og Erik Hillestad.

Powered by Labrador CMS