KODE-direktør Petter Snare.
Foto
Håkon Mosvold Larsen / NTB
Kunst og kanselleringskultur

– Private gallerier har ingen plikt til å vise kontroversielle kunstnere

Publisert: 7. februar 2022 kl 10.29
Oppdatert: 7. februar 2022 kl 10.34

Kanselleringskultur i kunstbransjen har igjen blitt tema etter at kunstner Tonje Gjevjon ble avinvitert til to utstillinger. Hun mener bakgrunnen for at hun ikke fikk stille ut er hennes kontroversielle ytringer om transpersoner. 

Kunstner Tonje Gjevjon ble i fjor avinvitert fra to utstillinger som hun skulle være med på i 2022. Den ene skulle finne sted på Kvinnemuseet i Kongsvinger, og den andre på Kunstplass i Oslo.

Hun hevder at årsaken til dette er hennes kontroversielle ytringer om transpersoner. Kvinnemuseet svarer at det handlet om praktikaliteter, mens Kunstplass i Oslo ikke vil uttale seg om det, ifølge Klassekampen.

Kode-direktør Petter Snare sier til avisa at de ikke ville ha fjernet Tonje Gjevjon fra en utstilling, men forlanger ikke at alle tenker likt. Private gallerier har ingen plikt til å vise kontroversielle kunstnere, mener han.

– Det finnes skiller mellom kunst og mening. Kode har kjøpt kunstverk for sju millioner de siste årene. Skulle jeg latt være å vise et verk fordi kunstneren plutselig har havnet i en kontrovers? Det har jeg vanskelig for å se.

Ifølge Petter Snare er det stor forskjell på offentlig finansierte institusjoner og private gallerier.

– Veldig mange visningssteder er tett knyttet til den som leder eller eier det. Hva de velger å stå i eller ikke, er en individuell beslutning som de må få ta, sier han til Klassekampen.