Solveig Øvstebø, sjef på Astrup Fearnley Museet. Foto: Torstein Bøe / NTB

De andre museene sliter med besøkstallene etter at Munchmuseet og Nasjonalmuseet åpnet

Publisert: 9. desember 2022 kl 13.20
Oppdatert: 9. desember 2022 kl 13.20

­Det skriver Klassekampen

  • Kunstnernes Hus hadde et besøkstall på 118.000 i 2019. Til og med oktober i år hadde 77.000 besøkt museet.
  • Henie Onstad Kunstsenter ble besøkt av 93.000 i 2019 – hittil i år av drøyt 50.000.
  • Om lag 140.000 besøkte Astrup Fearnley i 2019. Til og med november i år var antallet på knappe 72.000.

– Landskapet har endret seg, sier Solveig Øvstebø til avisen. Hun er direktør for samtidskunstmuseet Astrup Fearnley på Tjuvholmen i Oslo.

Én av forklaringene er at pandemien har endret publikums vaner. Men for Oslo-institusjonene har også de to nykommerne gjort det enda tøffere å trekke til seg publikum.

Fremfor å se på Munchmuseet og Nasjonalmuseet som konkurrenter, vil heller Øvstebøe se dem som samarbeidspartnere om publikummet.

– Internasjonalt ser vi at der det er et stort kunsttilbud, blir publikum også mer glad i å se på kunst. På sikt tror jeg alle vil dra nytte, sier hun.

Nå får det lave billettsalget økonomiske konsekvenser.

– Vi er avhengige av egeninntjening, og nå må vi være smarte i valgene vi tar, med tanke på kostnader. Det er en stram tid i samfunnet, og det gjelder også for kunstinstitusjonene.

I motsetning til flere institusjoner, blant annet Nasjonalmuseet, setter ikke Astrup Fearnley opp billettprisene i dyrtida.