Kulturbransjen

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen.

Anette Trettebergstuen er ny kulturminister: – Jeg har fått verdens beste jobb

Anette Trettebergstuen er blant dem som har vært mest kritisk til kulturpolitikken som har blitt ført de siste åtte årene. Med henne sies det at kulturlivet har fått en minister som kjenner alle saksfelt. Flere mener hun er den av statsrådene det knyttes høyest forventninger til.

Publisert Sist oppdatert

Det har bare gått noen uker etter overrekkelsen av nøkkel til kontoret i Kulturdepartementet når vi møter Anette Trettebergstuen på nettopp dette kontoret, i Grubbegata i Oslo, i samme gate som Høyblokka og regjeringskvartalet.

Hun har allerede satt i gang arbeidet med en ny boklov, og har også rukket å få kritikk for ikke å stille på høytidelig samisk markering.

Men hun er opptatt av at det fortsatt er tidlig og at det vil ta tid før man vil se effektene av politikken hun vil føre.

Og hvilken politikk er det hun vil føre? Hva er den nye kulturministeren mest opptatt av?

– Vi vil bygge kultur lokalt og regionalt. Vi vil oppnå målet vårt om at alle skal ha tilgang til kunst og kultur av høy kvalitet uansett hvor du bor, sier hun, og legger til:

– Vi vil bygge ned klasseskillene.

– Mange ting som må løses

Norges nye kulturminister er kjent for å være en «munnrapp» politiker. Hun har ikke vært redd for å si det hun mener om de foregående regjeringenes kulturpolitikk.

Er dette tonet ned nå som hun har inntatt ministerrollen selv? Vil hun møte seg selv i døra?

Det tror hun ikke.

– Vi har kritisert dem for å underprioritere kulturen. Det har stått stille på flere områder, det har blitt tatt for få grep.

– Det de har å skryte av er gaveforsterkningsordningen, og det synes vi er puslete, sier hun, og bekrefter at denne ordningen nå vil bli avviklet.

– Det er derfor mange grep som må tas, og mange ting som må løses.

– Jeg har definitivt planer om å løfte feltet

– Kulturen har generelt fått for lite oppmerksomhet de siste åtte årene under Høyre-styre. Det er for lite som har skjedd, man har ikke lyttet godt nok til de det gjelder.

– Det vi er opptatt av er å begynne å bygge kultursektoren opp igjen med kulturløft og én prosent og så videre. Det er viktig fordi vi ønsker å satse på kultur i hele landet. Vi vil fortsette den jobben vi ikke var ferdig med i 2013 da vi måtte ut av regjeringskontorene.

Hun understreker at det er mange søyler i deres kulturpolitikk som er viktige. Hun trekker blant annet frem kunstnerøkonomien:

– Spesielt etter pandemien. Den har vist hvor sårbare de er, at det ofte handler om en lappeteppe-økonomi, hvor lite kunnskap det er om det, og hvor svake sikkerhetsnett de har.

– Det er noe jeg brenner skikkelig for og vil ta skikkelig tak i, legger hun til.

– Og musikk er et sånt felt det har skjedd lite på. Det er i rivende utvikling, med strømming og i det hele tatt. Jeg lytter til organisasjonene som mener at det er på tide med en stortingsmelding om musikk, så det er en av tingene vi ser på.

– Jeg har definitivt planer om å løfte det feltet. Se på hele feltet under ett. Det har ikke blitt gjort før.

Statsråden det knyttes mest forventninger til

Trettebergstuen er den mest erfarne kulturpolitikeren på Stortinget. Hun har sittet på Stortinget i 16 år og vært medlem av familie- og kulturkomiteen i seks år, nestleder siden 2017.

«Hvis det er noen politikere på Stortinget som kan kulturfeltet til fingerspissene, så er det Anette Trettebergstuen», skriver Samtidens redaktør Magne Lerø, som også mener at det er ingen av de andre statsrådene som møtes med så store forventninger om å levere fra dag én som henne.

Vi har tidligere også skrevet om interesseorganisasjonene i kultursektoren som har skyhøye krav til henne.

Lover å levere

– Jeg tenker at det er bra. Det motsatte ville vært trist, egentlig, om det ikke var forventninger til meg. Det viser at ambisjonene våre har nådd ut. Jeg tar det som en utfordring og lover å levere, sier hun.

Men legger til:

– Men man får nok ikke gjort alt på ett år.

– I min tid på Stortinget har jeg ønsket meg å sitte i kulturkomiteen, for jeg brenner for kulturfeltet og for likestilling. Det er en perfekt portefølje å få lov til å være statsråd for, sier hun, og konstaterer:

– Jeg har fått drømmejobben. Jeg har virkelig fått verdens beste jobb.

Powered by Labrador CMS