MusikkPlot

Raga Rockers på Tons of Rock på Ekeberg i 2019.

Den avlyste festivalsommeren har vært god butikk for festivalene

Publisert Sist oppdatert

Flere norske festivaler hadde et bedre økonomisk år i 2020 da ingen festivaler ble arrangert, enn de har hatt noen gang. Den avlyste festivalsommeren har med andre ord vist seg å være lønnsomt for flere norske festivaler.

Det skriver VG.

Regjeringens støttekroner under pandemien har sørget for god økonomi for flere norske festivaler. Det viser regnskapene til et utvalg norske festivaler. Felles for alle er at midlene fra regjeringens kompensasjonsordninger er pløyd inn i egenkapitalen i selskapene bak festivalene, ifølge avisa.

Blant disse er Tons of Rock i Oslo: I 2019 hadde festivalen bokført en egenkapital på 135.000 kroner. Etter å ha mottatt 36,1 millioner kroner i kompensasjonsordningen, gikk egenkapitalen opp til 25, 7 millioner i 2020.

Overskuddet for det festivalløse året i fjor ble dermed på 32,8 millioner.

Et annet eksempel er Idyll Festivalen i Fredrikstad, som så vidt kom over på plussiden i 2019 etter et par år med negativ egenkapital. 13,7 statlige støttemillioner ga fart i skuta og sendte en egenkapital på 140.728 kroner opp til 5,1 millioner kroner.

Overskuddet for fjoråret ble på 6,6 millioner, mot 599.359 kroner året før.

Ellers nevner avisa blant andre Festningen i Trondheim, Treungenfestival og Palmesus.

Mener de ikke har vært for rause

Kulturdepartementet avviser likevel at de har vært for rause i sine tildelinger til norske musikkfestivaler. I en e-post til VG – på spørsmål om det var meningen med kompensasjonsordningen at festivalene kunne pløye tilskuddene inn i egenkapitalen – skriver avtroppende kulturminister Abid Raja at «2020 og 2021 har vært et svært uforutsigbart år for hele Kultur-Norge».

– Vi har stilt opp med milliarder av kroner for å sikre at kultursektoren som helhet skal komme seg gjennom krisen. Jeg tror støtteordningene som regjeringen fikk raskt på plass var svært viktige for kultursektoren. Målet med kompensasjonsordningen har vært å kompensere for inntektstap og merutgifter som arrangører og underleverandører i kultursektoren har hatt som følge av dokumenterbare råd og pålegg fra myndighetene i forbindelse med covid-19, skriver Raja og legger til:

– Ettersom dette er kompensasjon for inntektstap, er det ikke lagt føringer for hva kompensasjon kan brukes til.

Powered by Labrador CMS