MusikkPlot

Fremtidens stjerner i musikkbransjen: – Vi må oppnå varige endringer for inkludering og mangfold

Vi har ennå ikke kommet dit at ledere i musikkbransjen forstår at inkludering og mangfold er et gode for alle, konkluderer fire unge up-and-coming aktører i bransjen.

Publisert Sist oppdatert

­De unge musikkbransjetalentene som kommer på den årlige listen «Top 20 Under 30», som utgis av Nordic Music Biz, er forventet å prege musikkbransjene i årene som kommer. Fire av dem var på scenen på Pokalen i Oslo under by:Larm, i et panel som diskuterte den nordiske musikkbransjens fremtid.

Norske Viljar Siljan har startet sitt eget managementselskap, Blu Perspective.Management. Naftalem Tekle Ghiorghis fra Sverige jobber for distribusjonstjenesten The Orchard. Minna Koivisto fra Finland driver labelen Johanna Kustannus under Universal-paraplyen. Danske Malika Mahmood har gjort litt av hvert i bransjen, men jobber i dag som booker på Strøm og driver som DJ og promoter på Jasho Club i København.

Moderator Nina Finnerud fra Music Norway startet med å spørre talentene om hvordan de kom inn i musikkbransjen, og da fikk unge håpefulle raskt svar på at det ikke finnes en universalløsning på veien inn. Mahmood jobbet som praktikant i en radiostasjon i London og begynte som DJ. Siljan gikk på mange konferanser, bygget nettverk og snakket seg inn i bransjen.

Viktig med mentorer

Paneldeltakerne var alle enige om at det er viktig å knytte til seg mentorer – personer som kan ha mer erfaring og gi råd.

– Jeg har hatt en mentor fra Music Norway, og det har vært nyttig for meg, sier Siljan.

– Det viktigste for meg var at jeg hadde personer som trodde på meg, da jeg ikke gjorde det, sier Koivisto.

– Jeg skulle ønske jeg hadde hatt en mentor, spesielt i tiden da jeg jobbet i radio i London, sier Mahmood, som legger til at hun prøvde å knytte til seg noen, men at disse følte seg truet av henne og bare trakk seg unna.

– Jeg er mentor for fremadstormende artister nå, sier hun.

Må lage inkluderende arbeidsplasser

På spørsmål om hva de synes om å komme med på en slik liste, tok endelig debatten en vending som dreide seg mot utfordringer som musikkbransjen sliter med: inkludering og mangfold.

– Det er en ære for meg å komme med på en slik liste, men det gjør meg også betenkt – fordi bransjen har langt igjen å gå når det gjelder inkludering, sier Ghiorghis.

– Det er selvfølgelig gøy med anerkjennelsen, men samtidig er det tøft å være en svart mann i Sverige når nær halvparten av befolkningen ikke anser meg som svensk. Bransjen må sette i gang med å ansette folk med ulike etnisiteter og farger. Vi trenger mangfold, og da må vi lage inkluderende arbeidsplasser. Det samme gjelder musikkskolene, understreker Ghiorghis.

– Jeg nøler aldri med å snakke om dette temaet. I Danmark har vi en organisasjon som heter «Another Life», som faktisk også kom på lista i år. De jobber for en mer mangfoldig bransje. Men jobben er langt fra over. Det viktigste vi kan gjøre nå er å jobbe for mer inkludering innen organisasjonene, sier Mahmood.

– I Finland er vi på et tidlig stadium i dette arbeidet. Per i dag er det hovedsakelig dem som dette går utover som diskuterer det, og det holder ikke. Vi trenger faktiske forandringer, ikke bare endringer som ser bra ut på papiret. Tiden er overmoden for nye perspektiver, men vi har en lang reise foran oss, sier Koivisto.

– Det er viktig å oppnå varige endringer. Det er positivt at vi slipper til flere stemmer nå, som en start, sier Siljan.

På et spørsmål fra salen – om arbeidet med å oppnå mer mangfold i bransjen virker genuint – svarer paneldeltakerne at det tar tid å endre perspektiv og at spesielt ledere ikke helt har funnet den indrestyrte motivasjonen til å gjøre endringer for å oppnå en forbedring.

– I Sverige gjør ledelsen endringer fordi de føler de må, sier Ghioghis.

Samarbeid over grensene

Musikkbransjefolkene forteller at samarbeidet mellom de nordiske landene er viktig, og at de også finner lett sammen under bransjetreff i andre land.

– Vi jobber mye med de andre nordiske landene. Jeg har vært mye i Norge, sier Ghiorghis.

– Vi har fokusert mye på å gjøre samarbeidet lettere med de andre nordiske landene. Min partner er svensk. Tidligere bodde jeg i Danmark i tre måneder, for å bli kjent med folket og markedet. Det var en nyttig erfaring, sier Siljan.

– Jeg jobber halve året i Stockholm, sier Koivisto.

– Når jeg jobber med booking jobber jeg ofte med folk i Stockholm og Malmø. Dessuten prøver jeg å plukke opp ting fra andre nordiske festivaler, sier Mahmood.

– Jeg har lært at musikksmaken er forskjellig fra land til land, sier Ghiorghis.

– Selv om vi kan virke små her i Norden, er det nordiske musikkmarkedet – når vi slår det sammen – verdens sjette største marked, avslutter moderator Nina Finnerud fra Music Norway.

Powered by Labrador CMS