MusikkPlot

Møtes igjen på Operataket: Madrugada og Ane Brun

Til tross for at de sammen har monsterhiten «Lift Me» bak seg, har Madrugada og Ane Brun aldri stått på festivalplakaten sammen – før nå.

Publisert Sist oppdatert

­– Det blir første gang vi begge har konsert på samme scene. Det er en bra match, sier Sivert Høyem i Madrugada om det som er i vente på Operataket i Oslo i august.

De regner med å benytte anledningen til å gjøre sin felles 2005-låt «Lift Me». Madrugada-trioen sier at «Lift Me» er «en låt for de store anledningene», som de sjelden gjør ellers på konsertene.

– Det er en viktig låt for oss, sier Frode Jacobsen. Men Sivert Høyem smiler og sier de egentlig ikke har spurt Ane Brun foreløpig.

– Selvfølgelig vil jeg! Og vil de ha meg, så kommer jeg opp på scenen til dem, kvitterer Ane Brun med et stort smil. Hun synes historien om «Lift Me» er fantastisk, og sier de har hatt så fine opptredener med den sammen – blant annet på Nobelkonserten.

– Folk snakker fremdeles med meg om «Lift Me», så mange år etter. Det er et privilegium for musikere å ha en slik låt.

Gleder seg

Etter to års pandemipause er det duket for en ny konsert i regi av Obos, den femte ut i rekken av store navn som setter hverandre stevne til overkommelig pris for publikum.

I 2022 stiller foruten Madrugada og Ane Brun også gruppen No. 4. Dato er 21. august.

Ane Brun har stilt på Operataket én gang før, i selskap med Hellbillies, og sier det var «fantastisk». Ekstra spesielt blir det å vende tilbake til utendørskonserter og festivaler etter koronatiden, forteller hun til NTB.

– Jeg skal til Stockholm neste uke, og i tillegg til dette på Operataket skal jeg også gjøre Øya. Jeg gleder meg slik til utekonserter!

Ane Brun, som nå har flyttet til Oslo for godt, rakk en turnérunde i Europa i fjor høst – før omikron. Det var «helt magisk», sier hun:

– Folk var så mottagelige. Vi har vært gjennom den samme tingen, vi deler noe, og det gjør noe med oss.

Håper på åpning

Selv har Madrugada akkurat gjort unna en Europa-turné som startet i mars og foregikk innendørs.

– Europa hadde akkurat begynt å åpne opp, sier Jacobsen, mens Jon Lauvland Pettersen legger til at det egentlig var munnbindpåbud mange steder i starten – men det glemte konsertpublikummet lett.

– For mange var det deres første konsert etter koronapandemien, så det var spesielt, sier trommeslageren, som håper utendørskonsertene nå vil åpne opp konsertlivet for alvor for publikum.

Madrugada holdt i februar to konserter i Oslo Spektrum, da mange artistkolleger avlyste fordi man ikke visste hvordan smittesituasjonen ville bli. Et annet band som også tok sjansen på å la sin storkonsert gå av stabelen, var jentene i No. 4 – som spilte i storsalen i mars.

Livet i gave

– Vi hadde savnet det å stå på scenen i to år, så det var som å få livet i gave, sier Ingeborg Maria Mohn og Emilie Stoesen Christensen i No. 4. Nå håper de på at «proppen» som fremdeles er i systemet, og som gjør at billettsalget fremdeles ikke er tilbake på nivå som før pandemien, løsner.

– Det tar tid for både folk og bransje å komme tilbake, sier Emilie Christensen.

Nå er No. 4 i gang med å prøve seg frem utenfor hovedstaden, der kjernepublikummet hittil har holdt til, og gjorde akkurat sin første konsert i Lofoten – mens Alta er neste.

En annen, ny publikummer som har oppdaget dem, er Ane Brun – som lyttet seg inn når hun fikk høre at de skulle spille på Operataket.

– De er veldig flinke, roser Brun jentetrioen som skal starte ballet 21. august. Billettsalget starter allerede 20. mai.

Fakta om Operatak-konsertene

  • Arrangementet OBOS på Operataket er et ledd i samarbeidet mellom Den Norske Opera & Ballett og Obos.
  • Arrangeres i 2022 for femte gang, til en billettpris av 175 kroner med artistene Madrugada, Ane Brun og No. 4.
  • Tidligere artister har vært Marcus & Martinus, Adelén, Ane Brun, Hellbillies, Gyllene Tider, The September When, Ina Wroldsen, Timbuktu, The Cardigans, Lissie, Eva Weel Skram.
  • Obos kaller det for «en gave til Oslo», og sikter til at de tar regningen for selve konsertene, mens alle inntektene tilbakeføres som støtte til aktiviteter for barn og unge i hovedstaden.
  • I 2019 gikk overskuddet på over én million kroner til instrumenter og uniformer til flere av byens korps, teaterproduksjon og musikkutstyr for barn og unge.
Powered by Labrador CMS