MusikkPlot

Øyafestivalen i Oslo.

Ekstrem vekst i artisthonorarer – går ut over enkelte festivaler

Konsekvensene kan være at noen festivaler forsvinner og at vi får «elitefestivaler» i de store norske byene, ifølge flere i bransjen.

Publisert Sist oppdatert

Festivalsesongen nærmer seg, men markedet har endret seg markant.

– De store arrangørene med betydelige økonomiske muskler drar ifra resten, forteller Siri Haugan Holden, daglig leder i Norske kulturarrangører, til Samtiden.

Organisasjonen har litt over 500 medlemmer, der rundt 200 av dem er festivaler.

I tillegg til at konsertmarkedet ikke er helt tilbake verken publikumsmessig eller på artistsiden, preges også festivalbransjen av en vanskeligere økonomisk situasjon.

Dette bidrar også artisthonorarene til.

– Ekstremt

En panelsamtale på bransjefestivalen Trondheim Calling, som ble arrangert i februar, tok opp nettopp dette.

Der kom det frem at det har vært en sterk vekst i artisthonorarer generelt og headlinere spesielt.

– Man setter noen ganger kaffen i halsen når bookingagentene foreslår prisen for de største norske headlinerne, sa blant annet Ante Giskeødegård fra konsert- og festivalarrangøren Momentium ifølge Ballade.

– De store kommersielle festivalene takler dette til en viss grad så lenge man klarer å selge nok billetter, øke prisene og få inn mer spons. Men det er en usunn galopp som på et eller annet tidspunkt må stoppe.

Festivalveteranen Svein Bjørge, som nå er festivalsjef for Steinkjerfestivalen, forteller NRK at festivalen for første gang gikk med et underskudd på én million kroner i fjor.

Det kom ifølge ham av at de brukte mer på artisthonorarer enn tidligere, samtidig som de ikke solgte ut.

Ifølge ham har artisthonorarer gått opp hvert år, i tillegg til at kravet til eksklusivitet blir strengere. Konsekvensen er at de store navnene blir sentrert til det han omtaler som «elitefestivaler» ved de store norske byene.

Karpe fra konsertene i Oslo Spektrum. Foto Heiko Junge / NTB

Færre, større og dyrere

Øyafestivalen i Oslo merker også oppgangen i honorarer og en på samme tid mer profesjonalisert bransje. Flere artister planlegger for lenger frem i tid enn de gjorde tidligere.

Festivalbransjen har blitt mer profesjonalisert, og produksjonene og apparatene rundt de største norske artistene har blitt større, ifølge PR-sjef Jonas Prangerød.

Når arrangørene samtidig ønsker å sette sammen spennende program, kan resultatet bli færre, større og dyrere opptredener, mener han.

– Det er valg som blir gjort fra både artister og arrangører sin side, som gjør at noen artister vil bli for store og for kostbare for alle typer arrangement, seier Prangerød til NRK.

Større skille

Holden i NKA forteller at det har blitt et større skille blant medlemmene deres.

Siri Haugan Holden er daglig leder i Norske kulturarrangører. Foto Jane Lool

– Jevnt over kan vi si at det har spisset seg til. Vi ser et større skille enn tidligere, der de store arrangørene med betydelige økonomiske muskler drar ifra resten, sier hun.

– Disse gjør det sterkt, selv med tanke på det nye utfordringsbildet, kraftig økte kostnader og et mindre lojalt publikum, mens de mindre i større grad ser ut til å påvirkes.

– Konkurransen blir større og de mindre festivalene får mindre sjanse til å booke artister av en viss størrelse. På sikt er vi redde for at det skal gjøre at disse mindre og medium store festivalene forsvinner.

Powered by Labrador CMS