MusikkPlot

Sony-stipendet ble lansert på kvinnedagen i 2019, med fokus på kvinner i norsk musikkindustri. I år går stipendet til kvinnelige produsenter.

Nytt musikkstipend kan være med på å motvirke at menn med makt tar mer av kaka

De fleste produsenter er menn. Er det derfor antallet kvinnelige låtskrivere er så lavt som 20 prosent? Stipend håper å sette søkelyset på underrepresentasjonen blant musikkprodusentene.

Publisert Sist oppdatert

– Kvinnelige musikkprodusenter er fortsatt voldsomt underrepresentert, sier Elisabeth Riksen til Samtiden.

Hun er presseansvarlig i Sony Music Norway, som i dag annonserte at årets musikkstipend skal gå til kvinner som er, eller ønsker å bli, musikkprodusenter.

Musikkstipendet ble opprettet i 2019 og vender tilbake etter et års postpandemipause.

– Sony-stipendet har, fra starten av, hatt fokus på inkludering og mangfold for dem som er, eller ønsker å bli en del av, norsk musikkbransje, sier hun.

LES OGSÅ: Få kvinnelige låtskrivere. Hindres av menn med makt

– Vi har villet sette søkelyset på de som jobber i kulissene og ikke naturlig får så mye oppmerksomhet.

– Vi har villet sette søkelyset på de som jobber i kulissene og ikke naturlig får så mye oppmerksomhet, sier Elisabeth Riksen i Sony. Foto Sony Music Norway

– Musikkproduksjon og musikkprodusenter har definitivt fått mer oppmerksomhet de siste årene, men kvinnelige musikkprodusenter er fortsatt voldsomt underrepresentert.

Med årets stipend ønsker Sony Music å bidra konkret for å lette hverdagen til én av disse, og de valgte å legge relanseringen av stipendet til den Internasjonale Kvinnedagen for å understreke at forskjellen fortsatt eksisterer.

– Og at det, for en gangs skyld, skal være positivt at kvinnelige musikkprodusenter så altfor ofte oppfattes og behandles som separat fra musikkprodusenter generelt.

Stipendet er på 15.000 kroner og skal bidra til utviklingsmuligheter for kvinnelige musikkprodusenter eller kvinnelige produsentspirer.

Det kan brukes fritt, for eksempel til innkjøp av teknisk utstyr nødvendig for å utvikle seg som musikkprodusent, kursavgifter eller lignende.

Også tiltak, foreninger og organisasjoner som har fokus på likestilling i norsk musikkindustri kan søke. Søknadsfrist for stipendet er 12. april, og det plukkes ut én vinner.

Få kvinnelige produsenter – og låtskrivere

Under et arrangement på bransjefestivalen by:Larm i fjor høst var kvinneandelen blant produsenter og låtskrivere tema.

Bakgrunnen var blant annet at blant de 50 mest spilte sangene på Spotify i Norge i 2020, var så få som 0,7 prosent av produsentene kvinner. 12 prosent av låtskriverne var kvinner.

­Dersom man ser på TONOs medlemsmasse på 38.000, er bare 2 av 10 kvinner.

Dette sørget for at alarmklokkene hos TONO ringte, som satte i gang flere tiltak for å prøve å få rettet opp skjevheten.

Produsentene tar mer av kaka

Panelet som diskuterte problemet under by:Larm bestod av blant andre Sira Berry fra Spotify og Sofie Søndrevik Sæther fra JM Norway.

Begge mente at problemet med få kvinnelige låtskrivere blant annet skyldes produsentene.

Berry påpekte at flere personer enn tidligere blir kreditert som låtskrivere og at dette er en trend som har økt de siste årene.

– De fleste produsentene er menn, og det er en kjensgjerning at produsentene blir kreditert stadig oftere, sa hun blant annet.

– Alle produsenter har makt. Hvis produsentene bruker makten til å påta seg flere roller, er ikke dette en sunn utvikling, uttalte Sæther, og mente også at de gangene studioet er fullt av kvinner, har de ofte mer selvtillit.

– Menn med makt i studio bør tenke over hvordan de bruker den.

Foto Hvorfor er bare 2 av 10 låtskrivere kvinner? Det diskuterte dette panelet under by:Larm. Fra venstre: Moderator Siri Haugan Holden (Daglig leder i Balansekunst), Odd Harald Jensen (A&R i Arctic Rights Management), Sofie Søndrevik Sæther (Program Director i JM Norway), artist Amanda Delara og Sira Berry (Senior Editor i Spotify). Foto: Bård Andersson.

Ulike formål

Da musikkstipendet først ble lansert på kvinnedagen i 2019, gikk stipendet til Anniell Marlen Åshovd Olsen, som da var lysdesigner og -tekniker.

I 2020 var det rettet mot unge som ville inn i bransjen, og Ronja Brox stakk av med seieren.

I 2021 gikk prispengene til å hjelpe musikkbransjefolk i en vanskelig hverdag.

Powered by Labrador CMS