Notiser

De gode kinotallene fortsetter

Norske kinoer fortsetter medgangsbølgen som startet med «Oppenheimer» og «Barbie». I august ble det solgt 911.925 kinobilletter.

Publisert Sist oppdatert

­I august i fjor ble det solgt 476.727 billetter, mens det i juli i år ble solgt 1.255.555 kinobilletter her til lands.

«Barbie» er den mest sette kinofilmen i Norge i år med 607.575 solgte billetter. På andreplass ligger «Oppenheimer» med 461.575 billetter.

Deretter følger «Super Mario Bros. filmen» med 417.668 solgte billetter og «Kampen om Narvik» med 334.000 besøk. På femteplass finner vi «Avatar: The Way of Water» med 323.584 besøk.

– Vi ser nå en god bredde av filmer som trekker folk til norske kinoer rundt omkring i hele landet. Jeg vil kalle det en veldig positiv feber, sier administrerende direktør Espen Lundberg Pedersen i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

I tillegg til at selve filmen trekker publikum, peker han på at mange kinoer har investert i høyere kvalitet på lyd og bilde.

– Komforten på norske kinoer er jevnt over blitt høyere i løpet av de siste årene. Stadig flere opplever det, og da kommer de tilbake til kinolokalene. At det har vært varierende vær med masse nedbør, har nok også spilt positivt inn, sier Pedersen.

I fjor ble det solgt 8,8 millioner kinobilletter i Norge, mens det ble solgt 5,7 millioner billetter i pandemiåret 2021. I 2020, som også var et pandemiår, ble det solgt bare 4,8 millioner kinobilletter her til lands. I 2019 var salgstallet på 11,3 millioner.

Etter årets åtte første måneder er det solgt 6.096.251 kinobilletter. Det er en oppgang på 16 prosent målt mot tilsvarende periode i fjor.

Powered by Labrador CMS