Notiser

Ghaghwa Taban er ute med sin debut-EP. Foto: Camilla Norvoll.

Fribymusiker Ghawghas EP-debut: «Landless Tree» – migrasjon, ødeleggelse og motstandskraft

­I april 2022 ble Ghawgha tatt imot som fribymusiker i Harstad, som gjesteartist under ICORN Citiesof Refuge Network og Norsk PEN sitt program i Norge, og i samarbeid med Safemuse. Der arbeidet hun med utviklingen av repertoaret til EP-en «Landless Tree», som nå er ute.

Publisert Sist oppdatert

Ghawgha Taban er en sanger, låtskriver og komponist fra Afghanistan, med bakgrunn også fra Iran. Hun startet sin musikkarriere i 2015, og er hovedsakelig interessert i blues og afghansk folkemusikk, og har gitt ut musikk i ulike former.

Ghawgha har ikke vært begrenset av stiler, og hun er interessert i utvikling og utforsking; fra historien til afghansk musikk til det som skjer i dagens musikkverden. Landless Tree er hennes første utgivelse. Det meste av arbeidet hennes har sosialt innhold. I noen av sangene har Ghawgha sunget mot vold gjennom kjærlighetssanger, og har sunget for fred; en fred ønsket av alle landsmenn i Afghanistan. Ghawgha er fra tidligere mest kjent for sangen Meboosamat (I Kiss You) som ble gitt ut 14. februar 2019 – på Valentinsdagen, og midt under forhandlinger med Taliban. Den gikk raskt viralt og fikk mye mediedekning. Den er sett mer enn 51.000 ganger på YouTube. Åpningslinjene sier:"You are not afraid of love, of hope, of tomorrow / You are not afraid that I kiss you amongst the Taliban".

Fribymusiker

­I april 2022 ble Ghawgha tatt imot som fribymusiker i Harstad, som gjesteartist under ICORN Citiesof Refuge Network og Norsk PEN sitt program i Norge, og i samarbeid med Safemuse. Der arbeidet hun med utviklingen av repertoaret til EP-en «Landless Tree», og mer er på vei.

Innspillingen er produsert av Safemuse-etiketten LIDIO med støtte fra Fond for lyd og bilde og Harstad kommune, og er et musikalsk triptykon som inviterer lytteren til opplevelsen yngre generasjoner «afrans» bærer på, som en kompleks arv av migrasjoner, ødeleggelser og motstandskraft. Ghawgha bruker ikke den etablerte betegnelsen afghanere for folket i Afghanistan, men blander både Afghanistan og Iran for å referere til seg selv; «afrans», eller afraner. Dette tydeliggjør en komplisert, nyere historie i flere lag. Afghanere refererer opprinnelig til bestemte grupper av pasthunere, en av de største etniske gruppene i det moderne samfunnet i Afghanistan. Ghawgha er hazara, en storminoritet i både Afghanistan og Iran, som har vært forfulgt og utsatt for folkemord siden 1880 av Afghanistans pasthunere.

Vuggesang

Kong Abdur Rahman Khan (1880-1901) beordret flere raid mot hazaraer, som resulterte i utryddelse av en betydelig del av denne befolkningen, gjennom direkte massakrer og gjennom voldtekt og slaveri avhazara-kvinner. Som gruppe ble hazaraene mål for en brutal politisk og samfunnsmessig rasisme som fremdeles pågår.

Away From Home er en tradisjonell Hazara-vuggesang fra Bamiyan, stedet der Taliban sprengte de to gigantiske Buddha-statuene i mars 2001. Selv om det ofte tolkes som en handling av religiøs fundamentalisme, er årsakene bak dette mye mer intrikate, og også klart knyttet til identitetspolitikken som ble satt i gang av Abdur Rahman Khans folkemord og ødeleggelse av hazara-kulturen. Melodien er en hazara-folkemelodi som nådde Ghawgha gjennom muntlig overlevering, mot alle odds.

Powered by Labrador CMS