Notiser

– En trenger sinne for å stå opp for seg selv, sier Skaar, som slipper det ærlige og personlige albumet «Mad Woman, Pt. I».

Skaar klar med ny, personlig musikk: – Trengte å bli sint for å stå opp for meg selv

Skaar er klar med et knippe sanger der hun tar et oppgjør med merkelappen «gærne damer» – og som er hennes mest personlige til nå.

Publisert Sist oppdatert

­– Mange menn tror jeg mener «sint» når de hører det, mens alle damer tenker «gal», sier Skaar (25) om tittelen på sitt nye albumprosjekt «Mad Woman». Hun er fascinert av hvor kjønnsbestemt begrepet oppfattes, og hva vi legger i det.

– Unge menn av i dag snakker gjerne om eksene sine som «gale». Ofte handler det om damer som står opp for seg selv, og for følelsene sine. Så får de slike merkelapper. Vi er så vant til det at vi ikke tenker over det, det har vært slik så lenge.

Skaar medgir at hun synes det er vanskelig å slippe et album med denne tittelen, og er klar på at «Mad Woman»-tittelen «ikke er et opprop mot menn, og det at de kaller oss gale».

– Jeg har så mange gode guttevenner, og hele bandet mitt er menn. Det er viktig å få frem at kvinnekampen ikke handler om dem, men om selve systemet og normene som er så etablert at vi ikke tenker over dem.

Selvopplevd sinne

«Mad Woman» er dessuten en metafor på hva hun selv har følt og opplevd som kvinne i dagens samfunn.

– De siste tre årene har jeg vært gjennom en periode der jeg har prøvd å stå opp for meg selv. For jeg har selv følt meg litt gal. Årsaken er at jeg så raskt tar til meg hva den andre har sagt; «har de egentlig rett?». Skammen pleide å komme så fort. Dualiteten i det å bli sint sliter jeg med: Jeg har lett for å skylde på meg selv. Fordi jeg føler behov for å være reflektert, er jeg redd for ikke å se den andres behov – og da er det lett å utslette seg selv.

Hun har lært å si at alle følelser er valide. At hun har rett til å være sint. Men hun smiler skrått og fastslår:

– Man har lyst til å bli likt, og ikke være «hun gale». For det risikerer du lett!

– Fin feministisk stemning

Men på det nye albumet lot Skaar seg vært sint. Den første låten skrev hun i 2019. Så skjedde det mye – både i verden og privat. Etter en tung periode i 2021 så hun bakover, til oppveksten, noe hun ikke hadde tatt tak i før. På samme tid var hun i studio i Stockholm for å skrive sanger med folk hun betrakter som venner, som Fanny Hultman og Kerstin Ljungström.

Der kom den toneangivende tittellåten «Mad Woman» til verden.

– Vi startet dagen med å snakke om hvordan jeg hadde det. Jeg følte på ting som hadde skjedd, og det ble en spesifikk stemning i rommet. En fin, feministisk, litt sint stemning!

Resten av sangene fulgte tett på, og nå skal første del av albumet slippes. «Mad Woman, Pt. 2» kommer i september, for at låtene ikke skal drukne i et album med mange spor.

Skaar er klar på at hun ikke hadde kommet seg gjennom «dette vanskelige private» uten støtte fra damene i livet sitt.

– De har hjulpet meg til å være litt sint! En trenger sinne for å stå opp for seg selv. Det er få damer jeg har snakket med om dette, som ikke har kjent seg igjen.

Bruke stemmen

Det virker tøft å gå ut med er såpass personlig og selvopplevd tema, men Skaar er klar i talen om sitt behov for å ventilere det hun har gått gjennom.

– Og det gjør jeg gjennom musikk! Jeg er fan av å skrive om det jeg føler der og da. Psykologen som jeg har gått til det siste halvannet året, sier det er viktig å være åpen, om man samtidig beholder kontrollen. Derfor skjermer jeg detaljene, og deler bare ting jeg er komfortabel med å dele.

Skaar vokste opp med popmusikk, med artister som Robyn og Coldplay som skrev sine egne tekster. Det preger henne, selv om hun har gått inn i en sjanger mange oppfatter som polert.

– Jeg liker store refreng og stadionpop. Samtidig er jeg et følelsesmenneske, så rart om jeg ikke skulle tatt med det inn også. Popartister har en stemme i samfunnet, en ganske stor stemme. Dermed har man et ansvar. Har man gått gjennom ting, er det fint å skrive om dem.

Ble bråstopp

Likevel er hun glad for at «Mad Woman» slippes nå i 2023 først – og ikke i fjor, selv om låtene til dels har vært med en stund.

– Nå har jeg gått videre, og fått litt avstand. Det er rart å høre på låter som «Obscene», som jeg skrev i fjor om et mørkt tema. Den har en heavy tekst, men når jeg hører på den i dag, så er det en låt – og ikke lenger en følelse.

Når Skaar står på scenen og lever seg inn i teksten, for å formidle den til publikum, kommer følelsene likevel tilbake. Sånn var det under turnéstart i Bergen tidligere denne måneden.

– Likevel opplevde jeg det som fint å synge den på scenen. Jeg håper disse sangene kan hjelpe andre.

Hun legger ikke skjul på at hun gleder seg til å trå til igjen. For koronapandemien stoppet litt av momentumet hun hadde.

– Veien jeg var på, rakk jeg ikke å gå videre på. Nå føler jeg meg mer klar enn jeg var da. Jeg har fått tid til å skrive flere nye låter jeg er stolt av, som jeg er fornøyd med og vil vise frem.

På tur med Tori

Turneen er hennes første egne headlinerturné, og hun spiller blant annet lørdag på Rockefeller i Oslo. Dermed blir det første gang hun møter sitt publikum «på ekte», og hun spiller de nye låtene også.

– De har kjøpt billett kun for å se meg! Jeg vil at vi skal være mange mad women som har vært gjennom våre ting og står i en klubb og danser sammen og har en nydelig kveld.

Neste uke skal Skaar turnere i Storbritannia som oppvarmer for Tori Amos, der blant annet Royal Albert Hall står på listen over konsertscener. Etterpå blir hun med Tori Amos på hele Europa-turneen, noe Amos ifølge plateselskapet personlig ønsket.

– Det er bare jeg og keyboardisten min i en nedstrippet versjon. Vi to stordabuene kommer i en liten bil bak de store turnébussene! Etterpå drar vi videre til Europa. Tror ikke vi er hjemme før 1. mai. Jeg har aldri vært på en så lang turné før, aldri vært vekke så lenge hjemmefra, sier Skaar – som senere er booket til bransjefestivaler som The Great Escape i England i mai og Spot i Danmark, før festivalsommeren står for tur.

Powered by Labrador CMS