
Forfatter Linn Stalsberg er kritisk til at bokhandlerkjeden Norli ber forlagene oppgi hvor mange følgere hver enkelt forfatter har.
Beate Oma Dahle / NTB
Vil vite hvor mange følgere forfatterne har på SoMe
Et par ganger i året blir norske forlag invitert til «bokråd» hos bokhandelkjedene. Der presenterer forlagene sesongens utgivelser, og kjedene bestemmer hvilke titler de skal kjøpe inn i større kvantum ut ifra hva de tror kan selge godt.
I år fikk forlagene en forespørsel fra bokhandlerkjeden Norli før vårens møter: Norli ba forlagene om å fylle ut et skjema der de blant annet skulle oppgi hvor mange følgere forfatterne hadde på sosiale medier.
Forfatter Tore Renberg mener bokrådets fokus på sosiale medier er et eksempel på en strukturell endring i bokbransjen. Brynjulf Jung Tjønn, leder i Den norske Forfatterforening, frykter for mangfoldet i bokhandlene, ifølge Klassekampen.