

– «Peer Gynt» er et stykke som spilles kontinuerlig over hele verden – fordi det treffer den menneskelige karakteren med sine feilbarligheter, håp, drømmer, løgner og selvbedrag. Det vi blir konfrontert med i «Peer Gynt», er hvordan vi lyver for oss selv for å holde motet oppe.
Fronth karakteriserer oppdraget «som å være i tungvektsklassen», der han følger etter sterke forgjengere som blant andre Håkon Bleken. Nå er fotokunstneren selv i gang i sitt atelier i Kristiansand med å forberede sommerens utstilling på låven i Gålå.
– Nå skal jeg bruke min forståelse av verden, mitt eget selvbilde, for å lage en utstilling som går i dialog med både Peer Gynt, publikum og meg selv.
Fronth minner om at vi lever i en veldig urolig tid, som han mener både er oversiktlig og uoversiktlig på samme tid. Det er økonomisk usikre tider, krig i Europa. Verdens største økonomi – altså USA – har stemt fram det Fronth kaller «en ekstremt utfordrende leder».
– Det er nesten en Peer Gynt som sitter på toppen der – uten å nevne navn, sier Per Fronth, som fotograferte Trump i hans forrige presidentperiode sammen med Nato-sjef Jens Stoltenberg. I verket det resulterte i, del av utstillingen «Power Trilogy», var veggene i Det ovale kontor gjort blodrøde.
– Krigsfaren har nådd helt inn til stuedørene våre, vi blir bedt om å være forberedt med eget kriselager, sier Fronth – som tross uttalelsene sier han er «veldig håpefull» og langt fra dystopisk.
– Jeg har en urokkelig tro på mennesket.
Per Fronth er opptatt av den menneskelige tilstand i sine bilder, at vi alle er like, overalt på jorden.
– Man kan lure seg selv, men på et eller annet tidspunkt møter man seg selv i døren. Vi må stille oss spørsmål: «Hvem er jeg? Hva har jeg gjort med livet mitt? Har jeg bare dyrket meg selv – eller har jeg bidratt til å dele med andre?» Det er noe av magien i Ibsens «Peer Gynt» for meg, sier Fronth.
I sin kunst advarer han mot tekindustriens påvirkning på enkeltindividet, samtidig som krefter som Elon Musk utfordrer fellesskapstanken.
– Man kan nesten snakke om fellesskapsegoisme, der nasjoner lukker seg inne i sine egne verdener for å beskytte seg selv. Det utfordrer fellesskapstanken. Som individ er det lett å bli en Peer Gynt, hvor alt handler om en selv.
Det er Erik Ulfsby som har regi på årets oppsetning. Han rykket i 2025 inn som ny kunstnerisk leder for Kulturfestivalen Peer Gynt og er fornøyd med sin nye festivalkunstner, som han kaller «en verdensborger».
– Hans markante kunstnerskap har hele verden som scene og passer veldig godt sammen med Ibsens Peer Gynt, sier Ulfsby, som også har regi på årets forestilling med Mads Ousdal som Peer.