«Armand» åpner norsk filmfestival etter Cannes-premiere: – Vel så nervepirrende
Filmen «Armand» har Cannes-premiere i mai. Nå er det klart at den også blir åpningsfilm på festivalen Oslo Pix 26. august.
«Armand»-produsent Andrea Berentsen Ottmar ser fram til begge deler, sier hun til NTB på telefon fra Frankrike.
– Det gir en helt annen nerve å møte hjemmepublikum, familie og venner og et publikum som snakker norsk og får med seg alle nyansene. Det er vel så spennende som å vise den i Cannes, sier produsenten, som vet hva hun snakker om:
To ganger tidligere har 34-åringen reist til Cannes for å vise filmer i konkurranseprogrammene. Først med Joachim Triers «Verdens verste menneske» i hovedkonkurransen i 2021, og i 2022 med Kristoffer Borglis «Syk pike» i sideprogrammet Un Certain Regard.
Første publikumsmøte
– I Cannes blir det likevel det aller første møtet med publikum. Det er veldig gøy å høre en full sal reagere på filmen for første gang. Samtidig er det veldig nervepirrende. Det tekniske, som man akkurat har rukket å bli ferdig med, skal fungere, og filmen skal være tekstet. Det er lettende når man går ut derfra og alt fungerte, sier Berentsen Ottmar.
Hun opplyser at det er som en liten produksjon i seg selv å planlegge en Cannes-visning av dette slaget. «Armand» har sin verdenspremiere 18. mai, og det gjør at mange av filmens cast og crew kan reise.
– Vi blir 25–30 stykker i delegasjonen, røper produsenten.
Mange øyne på seg
Nå jobber Andrea Berentsen Ottmar med forberedelser sammen med filmens regissør og skuespillere når det gjelder hvordan de skal snakke om «Armand» på den prestisjetunge, franske festivalen, blant annet i møtet med pressen.
– Vi vil få manges øyne på oss. Folk følger med og er interessert. Vi følger på alt som skrives. Vi må leve opp til forventningene, og det er litt av en bør på skuldrene til Renate og Halfdan.
Ifølge Berentsen Ottmar er Renate Reinsve, som spiller hovedrollen som enslig mor i «Armand», blitt «helproff» siden forrige Cannes-besøk for tre år siden da hun ble kåret til beste kvinnelige skuespiller i Triers film.
– Halfdan har det allerede i seg, han er artikulert og har en utstråling som kommer til å hjelpe filmen, sier «Armand»-produsenten om Halfdan Ullmann Tøndel, som altså er sønnen til Linn Ullmann – og dermed barnebarn av Liv Ullmann og Ingmar Bergman.
Utfordrer publikum
Handlingen i «Armand» foregår på en skole, der en alenemor og et foreldrepar er innkalt til møte. Noe har skjedd mellom to barn, og det er uklart om det er veldig alvorlig – eller om det bare er lek. Det er duket for både mistenkeliggjøring og en kamp om virkeligheten.
Halfdan Ullmann Tøndel har selv jobbet på en barneskole. Der begynte han ifølge produsenten å fabulere over hvem de ulike foreldrene var, se for seg ulike situasjoner – og hvor lett det er å forestille seg ting.
– Det er en film som er morsom, kunstnerisk eksperimentell og surrealistisk, men med noen dystre undertoner. Vi har prøvd å lage en film som utfordrer publikum litt både kunstnerisk og tematisk, og festivalpublikummet under Oslo Pix passer inn i målgruppen, sier Berentsen Ottmar, som håper festivalpremieren vil starte en samtale rundt filmen før kinopremieren 27. september.