Artisten Billie Van laget låt om hvordan hun ødela kroppen da hun fikk barn
Hun er nå klar med sitt tredje album, kalt «Woman» – hele åtte år etter det forrige.
Billie Van er plateaktuell artist, musiker og driver plateselskap. Nå er hun klar med sitt tredje album, kalt «Woman» – hele åtte år etter det forrige.
– Det skjedde noe i livet mitt. Jeg ble jo mor for første gang i 2019 og igjen i 2021. Det er jo en ganske stor omveltning, selv om det absolutt er selvvalgt og ønsket. Men man får en veldig tydelig avgrenset rolle i livet. Jeg elsker å være mor – men plutselig har du bare disse få timene til deg selv.
Hylle kvinner
Hun liker å være på klokken. Liker å organisere – som å drifte Braveheart, plateselskapet hun startet i 2017 sammen med ektemannen Jonas Alaska og bestevennen Mikhael Paskalev. De gir ut både eget og andres, blant dem Julie Henrikke og Most Likely Marlin. Hun er også med i livebandet til Susanne Sundfør.
– Jeg liker det, men jeg elsker også å lage musikk. Nå må jeg sette av tid i perioder.
Og dermed er vi rett inne i temaet for «Woman» – som er å hylle kvinnen. Rett og slett.
– Jeg synes vi er helt ville til å få til så mye på én gang. Vi multitasker og sjonglerer – i mitt tilfelle barn, familie, artistkarriere, plateselskap, og strukturerer tiden vår samtidig som det er ekstremt mye følelser. Jeg synes vi kvinner er veldig gode til å få til veldig mye. Vi kunne rulet hele verden!
Utfordret seg selv
Men hvordan skrive låter om det? Billie Van svarer at hun hadde bestemt seg for tittel og tema før hun gikk i gang.
– Det gjorde det vanskeligere – for det er lettere når du bare setter deg ned og lar noe komme til deg.
Derfor skrev hun låtene til dels sammen med produsentene sine, Paskalev og Henrik Lødøen, i studio. Lettere gjorde hun det heller ikke for seg selv ved at hun laget seg sitt eget dogme: At alle låtene skulle skrives på et nytt instrument for henne. Og ikke piano som før. Det ville utfordre henne til å gjøre noe nytt, tenkte Billie Van.
– Jeg satte av to måneder til å lære meg å spille pedalsteel, smiler hun og legger til: – Det går jo ikke.
Men sanger ble det – åtte stykker. Bare på én av dem, den avsluttede tittellåten, fikk pedalsteelet være med og gi stemning.
Sinne er lettere
Billie Van var opptatt av at sangene ikke skulle handle om å rakke ned på menn. Noe av tematikken kretser rundt det tredje skiftet – altså at kvinnene gjør mesteparten hjemme fremdeles i form av det å administrere hverdagen.
– For meg handlet det om å skryte av kvinner. Det er på en måte litt kjedelig tema, dette med hvem som støvsuger og hvem som hugger ved. Ofte er det lettere å komme til nerven i det du skriver når du finner fram til sinnet ditt. Skriver om hvor sinna du er på mannen – men jeg ville fokusere på at kvinner ofte er de sterkeste likevel. Jeg tillater meg å bitche litt kun på én låt, smiler Billie Van, men tror ofte det er lettere å finne ord som beskriver noe negativt.
– Det er flere låter om kjærlighetssorg enn om lykkelige liv som gift. Jeg hørte en podkast om Crosby, Stills, Nash & Young-låten « Our House », hvor Graham Nash bare beskrev et øyeblikk av hverdagslykke; hvordan han fyrte på peisen mens hun satte blomster i en vase de hadde kjøpt. Den er helt fantastisk å høre på – så det går, folk får det til, sier Billie Van og spøker om at hennes neste plate kanskje kan handle bare om «dødshappy ting».
– Ødela kroppen
Det kan muligens trengs etter den avslutningen hun leverer på det nye albumets siste spor, tittellåten «Woman». Billie Van synger tilsynelatende mykt og várt om hvordan hun ble mor – og «ble revet i stykker og fikk arr for livet» i prosessen.
– Den handler rett og slett om å ødelegge kroppen sin for å få barn. Bokstavelig talt. Å føde er helt fantastisk og vilt, men jeg ble helt ødelagt, sier hun om den siste, dramatiske fødselen, men legger til:
– Samtidig er det en kjærlighetssang til barna mine, for alt var verdt det.
Dette var den låten som de slet med å fullførte. De kom i mål på julaften, sier hun til NTB:
– I hele desember, under innspurten med platen, var jeg sykmeldt, fordi jeg måtte opereres for en fødselsskade.
– Ikke sterk nok
Operasjonen for fødselsskaden gjør at det ikke blir noen slippturné i kjølvannet av plateslippet.
– Jeg er ikke sterk nok til å dra ut og spille fra platen, sier Billie Van med beklagelse i stemmen. Hun er redd for å ta i for mye, og sier hun må «trene opp kroppen» før det blir livekonserter.
– Min mors generasjon gikk rundt med disse plagene uten at man gjorde noe med det. Men selv i dag tok det et år fra skaden ble konstatert til jeg ble operert.
I mellomtiden kan hun grue seg til plateslippet.
– Det er alltid egentlig helt forferdelig å slippe en plate! Du har hatt dette fete universet for deg selv i lang tid, jeg begynte jo å skrive på det allerede i 2019. Så skal det plutselig ut i verden – der folk kan gjøre hva de vil og mene hva de vil om det du har laget. Det er nesten som en slags sorg. For det etterlater seg også et tomrom.