

Notiser
20 år etter at han gikk ut av prestisjeskolen Drama Centre, er Christian Rubeck (43) tilbake i London. Kresne britiske teateranmeldere lovsynger den Ibsen-inspirerte hovedrollen hans i «Shooting Hedda Gabler».
«Rubeck treffer perfekt,» skriver Evening Standard, mens Telegraph mener han er «ondt overbevisende» som Henrik.
Guardian kaller Rose Theatre-oppsetningen en «gjennomtrengende, stilfull nytolkning av Ibsens klassiker».
«Å oppleve den er som å slikke på en strømledning,» hevder skribenten Kate Wyver – og legger til at hun synes Rubeck er «briljant skummel» på scenen.
Da NTB passer ham opp ved Themsen etter premieren, er han desto blidere.
– Det har vært et enormt press, tilstår han.
– Når et stykke ikke har vært satt opp før, er fallhøyden enorm. Hele ensemblet har jobbet døgnet rundt i over en måned, så pulsen har vært tilsvarende. Da føles det som en triumf å våkne til gode kritikker.
«Shooting Hedda Gabler» er en såkalt dekonstruksjon av det berømte 1890-verket, tilpasset av Nina Segal. Tittelfiguren er omgjort til en forhenværende Hollywood-barnestjerne som befinner seg på filminnspilling, med Ibsen-skikkelsen som instruktør.
– Samtlige roller speiler originalrollene, forklarer Rubeck, som ble hanket inn av medprodusent Kåre Conradi.
– Den mest «oppdiktede» er Henrik-rollen min, selv om den også nikker til dommer Brack. Jeg manipulerer Hedda som regissør, slik Brack manipulerer henne i originalen. Etter hvert mister hun oversikten over hva som er fiksjon, og hva som er virkelighet.
Hjemmefra har Rubeck vært lett å finne på strømmeflatene de siste årene. Du har kanskje sett ham i «Then You Run» på Viaplay, i «The Lørenskog Disappearance» på Netflix eller i norskavsnittet av HBO-slageren «Succession».
Han synes det er ekstra stas å gjeninnta de skrå bredder i England, hvor han i sin tid studerte samme sted som kjendisskuespillerne Tom Hardy og Michael Fassbender.
– Dramasenteret oppsto da studentene gjorde opprør på 60-tallet og etablerte sin egen skole i en steinkirke i Camden-bydelen, forteller han.
– Hardy var der samtidig med meg, men droppet ut da han fikk gjennombruddet i «Band of Brothers». Ellers sies det at Anthony Hopkins baserte Hannibal Lecter-tolkningen sin på min gamle rektor.
Rubeck humrer ved Southwark Bridge.
– Regimet var med andre ord temmelig strengt.
Høstens motspillere er heller ikke hvem som helst: Antonia Thomas (Hedda) er kjent fra «The Good Doctor» og «The Misfits». Avi Nash (Ejlert) er synonym med «The Walking Dead» og «Silo».
– Må Ibsen jazzes opp for å funke i 2023?
– Nei, det er rom for både originalene og nytolkninger. Under prøvene leste vi «Hedda Gabler» i sin helhet. Det er fortsatt et fantastisk stykke dramatikk, med universell tematikk og fabelaktig observasjon av menneskelige egenskaper.
– Når får vi se «Shooting» i Norge?
– Selv om jeg ikke kan bekrefte noe ennå, håper og tror jeg at den vil få et videre liv. Det hjelper selvfølgelig med all rosen.
– Hva betyr rosen for deg personlig?
– Jeg har etter hvert lært meg ikke å betrakte ting som «karrieresteg». Jeg prøver bare å nyte oppturene som kommer.
Rubeck kaster et blikk mot skyskraperne i City.
– Men dette er jo London, så det er en diger bransje du blir eksponert for, konstaterer han.
– Og jeg har jo en lokal agent som har invitert en del folk. Nå jobber han mot neste oppdrag.