Afropsykedeliske BCUC under Mela 2023.

Disse spiller på Oslo Melas hovedscene i august

Programmet til Oslo Mela 2024 er nå klart.

Publisert

– Målet vårt er alltid å presentere et program som samler publikum på tvers av generasjoner, tradisjoner og sjangre. Hos oss kan publikum glede seg til å gå rett fra en qawwali-konsert til en konsert med et lokalt hiphop-talent, deretter en konsert med afrikansk supergruppe før kvelden avsluttes med heftig bhangra på Rådhusplassen, sier Ashley Shiri, festivalsjef for Oslo Mela.

Oslo Mela er en urban, sjangeroverskridende og ikke-kommersiell møteplass for feiring av kunst- og kulturuttrykk som har kommet til Norge gjennom innvandring, særlig fra land i sør. Den er en av Oslos største musikkfestivaler og arrangeres i år på Rådhusplassen 16. – 18. august. 

Utvider det musikalske mulighetsrommet

En fellesnevner for mange av årets artister er at de lar seg inspirere av sine kunstneriske og kulturelle røtter og kombinerer dette med nyere impulser og som dermed bidrar til å utvide og fornye sjangrene de representerer. Supergruppa Les Amazones de Afrique kombinerer tradisjonelle musikkformer med moderne pop og elektroniske rytmer, Sajjad Ali er en pop-legende og var en av de første pakistanske artistene som tok inn elementer fra hiphop i sin musikk på 90-tallet og han har gjennom hele sin karriere klart å fornye sitt musikalske uttrykk. 

Sajjad Ali var en av de første pakistanske artistene som tok inn elementer fra hiphop i sin musikk på 90-tallet og han har gjennom hele sin karriere klart å fornye sitt musikalske uttrykk.

I 1970-tallets Somalia tilhørte Ahmed Ali Egal den unge generasjonen musikere som tok utgangspunkt i den tradisjonelle somaliske musikken og blandet den med uttrykk som jazz, bossa nova og reggae. På Oslo Mela spiller han sammen med det norsk-somaliske bandet Samadon.

– Det skjer så mye spennende og nyskapende på musikkfronten nå. Vi ser at veldig mange artister, unge og lovende så vel som etablerte, løfter fram deres kulturelle røtter og kombinerer den med andre tradisjoner og uttrykk og resultatet blir en helt ny sound, forklarer Shiri. 

Sarathy Korwar henter inspirasjon fra alt fra sørøstasiatiske ragaer, avant garde hiphop, dub og kontemporær jazz og de unge qawwaliene Zain Zohaib bruker den klassiske musikken som base, men som tilfører ulike sjangre, instrumenter og teknologi til å skape en helt særegen sound. Rapperen Sampa The Great inkluderer alt fra hiphop, soul, afrobeat, jazz og zamrock i sin musikk og den palestinske gruppa 47Soul skapte en helt ny sjanger, shamstep, da de i 2013 kombinerte dabke, shaabi, elektronika, hiphop og dubstep. Også musikk-kollektivet Mestizo forener musikalske verdener og har skapt et nytt lydbilde som baserer seg på colombiansk folkemusikk, London jazz og hiphop.

Musikalske røtter og nye impulser 

Bhangra er en dans og musikkform som har over 500 års tradisjon i Punjab-regionen, og som DJ-ene i London begynte å eksperimentere med på 80-tallet. Sjangeren ble raskt veldig populær, ikke bare hos det indisk-britiske publikummet, og i dag spilles bhangra i klubber over hele verden. På årets Oslo Mela kommer noen av de fremste representantene for denne sjangeren i dag, blant annet duoen Chani Nattan og Inderpal Mogasom byr på catchy låter, old school punjabi-vibber og heftige hiphop-beats. 

Både Angrej Ali og Sarika Gill har gjort seg bemerket med fengende hits og dansbare rytmer, og det skrives et lite stykke bhangra-historie når de to deler scene for første gang på Oslo Mela i august. Også her i Norge har bhangra hatt stor innflytelse på unge, lokale kunstnere, blant dem rapperen PAVNA som bruker sin sørasiatiske musikkarv når hun leverer sin hardtslående og vitale hiphop. Og de ni danserne i Punjabi Vikings byr på blant annet bhangra, giddha og girlpower når de står på hovedscenen for første gang. 

– På lik linje med qawwali- og sufi, så er bhangra blitt en fast post på Mela-programmet og det er gøy å se hvordan disse sjangrene også øker i popularitet hos en stadig større del av publikum som ikke har sine røtter i Sør-Asia, forteller Ashley Shiri. 

Samtidig som festivalen programmerer internasjonale artister, er det også viktig å programmere lokale artister, enten det dreier seg om unge talenter eller etablerte artister som kan se tilbake på en lengre karriere. Unge Beirut er en av norsk raps mest interessante stemmer og han henter inspirasjon fra både det melodiske soundet fra Midtøsten og vestlig hiphop. 

RÜ leverer stilsikker soul og r&b, inspirert av uttrykket til eldre jazz, new age, r&b og hiphop, og med tekster som er både poetiske og politiske. Baba Jalil Band, med marokkanske Khalid Laaouam i spissen, inviterer til et møte mellom ulike (folke)musikktradisjoner, og det blir både jazz, beatboxing og slampoesi når Bugge Wesseltoft, Taro Vestøl Cooper og Beatur presenterer sitt nye prosjekt. Bandkonseptet Sofa Nyama er gitarist Sankung Jobartehs livsverk og kan i år feire 40 år. Festen skjer selvsagt på Oslo Melas hovedscene og med de gambiske stjernene Miss Jobizz og Nyancho som gjesteartister.

I alt opptrer 17 band, grupper og artister på hovedscenen og av disse er det åtte som består utelukkende av kvinner eller som har kvinnelige medlemmer. I tillegg til programmet på hovedscenen har Oslo Mela et program for sørasiatisk klassisk musikk, MelaKlassisk, på Nobels Fredssenter og et eget  barneprogram, MelaFantasi.

På MelaArena er det mat og opplevelser i fokus, og når festivalområdet stenger for kvelden, fortsetter festen på MelaKlubb. I år fylles Melahuset, Baba Bar, Dunk, Goldie og Kafé Hærverk opp med DJ-er, band og festivalartister som sørger for at musikken som fremføres på Oslo Mela også setter sitt preg på utelivet. 

Oslo Mela åpner i Oslo Rådhus fredag 16. august med konsert av Rohini Sahjpal, Grammy-vinneren Rakesh Chaurasia, Satyajit Talwalkar, Mats Eilertsen og Jon Balke. 

Powered by Labrador CMS