Feltopptak fra Island og sjelsettende saksofonspill
Kristin Sevaldsen har tatt turen til Island og utforsket essensen av øyas vakre natur, i kombinasjon med menneskers inngripen og fotavtrykk på det spesielle landskapet.
– Austurland er langsom og ettertenksom i sin ferd. Lyden av havet har stor plass, både i autentisk og i prosessert lydform. Her spiller jeg sopransaks for å skape en luftig og lettere tilstedeværelse for lydene av hav og sjøfugl slik de fremstod for meg, forteller Sevaldsen før hun fortsetter:
– Det forrige albumet mitt var den første utgivelsen der jeg gikk fullt og helt
inn i prosessen med felt-opptak, og virkelig tok et dypdykk i naturens
lydlandskap. Jeg ønsket å fortsette videre i dette sporet, og da var det helt
naturlig for meg å ta turen til Island, da denne øya har en spesiell plass i
hjertet mitt. Island er et land hvor man tydelig kan se turismens påvirkning på
naturen og i samfunnet for øvrig, og dette ville jeg fange i feltopptakene
mine, forteller
Sevaldsen.
For
dem som har besøkt Island, er det ingen hemmelighet at naturens lyder er en
sentral del av hverdagen. Turister sier ofte at man virkelig kan føle naturen
tett på kroppen, med dens store krefter av eksplosive geysirer, voldsomme
vulkanutbrudd og en iskald og ubarmhjertige nordavind. Krefter som kan være
både fascinerende og skremmende på samme tid.
– Austurland er Islands østligste fylke og
regionen som ga
navn til denne låta. Det er der solen og den nye dagen gryr først. Her får man
opplevelsen av stillhet og ro, men med en værtype som kan snu fra sol og varme
til kulde og storm på et øyeblikk. I Austurland er du spesielt tett på naturen,
med uendelige vidder, hav og høye fjell. Fra studioet jeg jobbet i hadde jeg
utsikt rett ut mot Norskehavet. Jeg likte å leke med tanken på at «nå ser jeg
hjem». Den tanken har nok også preget den nye singelen, forklarer hun.
Kjent
som en innovativ og banebrytende artist innen sitt felt, og anerkjent i felt
opptak og eco acoustics-miljøet på verdensbasis, ble Kristin Sevaldsen tilbudt
kunstner residens på The Fish Factory Creative Center på Island. De ønsket å
knytte tettere bånd til hennes virke, og oppholdet ble et viktig utgangspunkt
for hennes kommende album.
– Jeg er så takknemlig for at jeg fikk muligheten til å tilbringe og jobbe en hel
måned på The Fish Factory Creative Center. Det har vært en viktig del av den
kunstneriske prosessen å kunne være tettere på den Islandske hverdagen og
samfunnet. Her fant jeg fred til å høre havet, og vinden. Fred til å høre
tankene mine da jeg satt på stranda og lyttet til knakingen av tusenvis av
steiner som rullet rundt i bølgene, forteller Kristin før hun avslutter:
– Det har også gitt meg muligheten til å samle og forevige helt unike felt-opptak fra naturen, noe som er viktig med tanke på de store endringene vi har i vente, grunnet den store klimakrisen.