Filmfestivalen i Tromsø åpnes med filmen «Alt skal bort»
Familiedramaet kaller seg norgeshistoriens første «dødsbo-feelgood» og skildrer tre søsken som samles for å fordele boet etter farens død.
Den blir åpningsfilm under Tromsø internasjonale filmfestival, som går av stabelen 13. til 15. januar neste år. Ordinær kinopremiere er i mars.
Bak står Arild Østin Ommundsen og Silje Salomonsen, som tidligere har levert alt fra den romantiske TV-serien «Evy og alltid» via barnefilmen «Tottori» til debuten med «Mongoland» (2001).
– Mye humor og varme
De tre søsknene gjenforenes i barndomshjemmet for å «sortere gjenstander som skal arves, lempes i konteiner eller forsøkes sprengt – mens mor, for lengst skilt fra faren, skraper på døren for å få sitt», heter det i omtalen.
– Å rydde ut av barndomshjemmet når foreldre dør, er jo enormt sørgelig, men et godt utgangspunkt for mye humor og varme, for i det huset er du jo like mye barn som voksen, sier Ommundsen, som også har skrevet manus.
På rollelisten står Silje Salomonsen, Torbjørn Eriksen og Tomas Alf Larsen som søsknene, mens Liv Bernhoft Osa er moren. Filmmusikken besørges av Thomas Dybdahl og Motorpsycho.
Filmer fra hele verden
Mens åpningsfilmen er en av de norske filmer å se i 2025, byr den 35. utgaven av Tromsø internasjonale filmfestival på et program med kunstnerisk sterke filmer fra hele verden.
I konkurranseprogrammet finnes en rekke allerede prisbelønte titler som Brady Corbetts «The Brutalist», med norske Mona Fastvold som med-manusforfatter, «Bound in Heaven» av Xin Huo og «Happy Holidays» av Scandar Copti.
Sideprogram setter søkelyset på politisk viktige temaer: Situasjonen i Iran, med filmer som «The Seed of the Sacred Fig» av Mohammad Rasoulof. Øst-Europa, med blant annet «Intercepted» av Oksana Karpovych, med opptak av russiske soldaters telefonsamtaler med familiene sine kombinert med bilder av russernes ødeleggelser i Ukraina.
Avslutningsfilm er James Mangolds portrett av den unge Bob Dylan, «A Complete Unknown» med Timothée Chalamet.