Maya Vik er tilbake med sitt første musikkalbum på ni år.

Maya Vik tilbake: – Jeg prøver ikke å passe inn i et TikTok-format

For første gang på ni år er Maya Vik klar med et nytt album – etter nylig å ha fått Statens kunstnerstipend.

– Det var veldig kult å få den anerkjennelsen, etter mange år som musiker, sier Vik. Hun har gjort det meste selv rundt den nye utgivelsen «Hustlebot».

Det er også det som har gitt albumet navn: Morgan Phalen, som hun skrev tittellåten sammen med, kommenterte at hun var «veldig god til å hustle seg selv».

Maya Vik er både en musikk- og en moteprofil, og intervjues i anledning plateslippet av alt fra Elle til bassistnettstedet Bass Empire.

Skru av følelser

– Som artist gjør jeg veldig mye selv i form av vokalproduksjon, låtskriving, planlegging av det visuelle og planlegging av promo og aktiviteter rundt mine slipp, sier Maya Vik og forklarer hvorfor:

– Skal man få ting gjort, må man gjøre det selv, er det ikke slik? Men det er jo også litt i mangel på et alternativ, jeg skulle gjerne hatt et stort apparat.

I låten kaller hun seg en «hustlende robot» i låten fordi hun må skru av følelsene når hun selger seg selv inn.

– Veldig personlig

Det er helt annen virkelighet i dag enn da Maya Vik entret musikkbransjen som bassist. Først fra 1999 i bandet Furia, som rakk tre album og oppvarming for Lenny Kravitz.

Hun gjestet Savoy, fortsatte med Montee som vant Spellemann i 2009, før hun gikk solo i 2011 – og begynte å synge.

– Det å selge seg selv under eget navn er veldig personlig, på godt og vondt. I et band har man jo noe å skjule seg bak. I sosiale medier er det enda mer sånn at man selger seg selv, og ikke musikken, sier Maya Vik, og medgir at de musikkrelaterte postene får mindre oppmerksomhet enn de personlige.

– Det tror jeg gjelder de fleste artister. Det er bare sånn sosiale medier funker.

Tilbake til 1989

Maya Vik bodde en del i USA etter at hun slapp forrige album i 2015 og gikk hun lei fokuset på å lage hitlåter. Hun bestemte seg for å finne tilbake til årsaken til at hun begynte som soloartist. At det tok tid har også å gjøre med covid, og at hun har fått to barn.

Inspirasjon fant hun da hun søkte tilbake til det musikalske året 1989, som hun mener mange av de beste poplåtene dukket opp. Nå byr hun på energiske sanger med et fint knippe gjester – blant dem Jarle Bernhoft, og erklærer:

– Jeg prøver ikke å passe inn i et TikTok-format med musikken min.

Powered by Labrador CMS