DERFOR ROMAN | Wera Sæther har hele tiden flere samtidige skriftlige og andre lidenskaper å gå inn i og, midlertidig, ut av: – Denne romanen har vært i arbeidsprosess i mer enn femten år, forteller hun.
I fjor ga pater Kjell Arild Pollestad ut sin egen bibeloversettelse. Denne uken lanserte Det norske Bibelselskap enda en ny utgave av Bibelen. Her har Goliat krympet.
DERFOR ROMAN | Debutant Mari Nilsen skriver og redigerer for hånd, liker ofte komikere bedre enn forfattere og vil skremme leseren til å tenke over sitt eget liv.
Pastoral litteratur idylliserer naturen og livet langt unna den moderne bykulturen. Har pandemien ført til en ny bølge, og i så fall hvordan belyser den moderne pastorale litteraturen relasjonen mellom by og bygd?
I romanen «De stjernekyndige» er det nok av dramatikk, og Vetle Lid Larssen lokker oss til å synes alt mulig rart vitenskapen den gang var opptatt av, er interessant.
DERFOR ROMAN | Før Eva Fretheim begynner å skrive bok, må hun ha åpningsscenen, vite litt om karakterene og ha en veldig kortfattet skisse av handlingen. Men hvis hun skulle visst alt, tror hun ikke hun hadde giddet å skrive boka.
DERFOR BOK | – Det ville være fint om leseren sitter igjen med en god dose entusiasme – og kanskje også en ørliten porsjon harme, sier Kristin Gjesdal, som er aktuell med boka «Opprørerne. Kvinner som endret filosofien».
Språklige kulturkonflikter har lenge blitt bagatellisert, hevder Ottar Grepstad og slår kiler inn på uvante steder – som i den franske revolusjonens «frihet – likhet – brorskap».
DERFOR DIKT | Ida Haukaas Alkholt gikk gjennom fem spontanaborter på ett år. Skrivingen ble en form for egenterapi til å bearbeide, rydde og sortere i egne tanker og følelsesliv. «Heldig – tross alt» er hennes debut som forfatter.