Synspunkt

Ådne Sekkelsten og Gabrielle Haga i Scenekunstbruket. Foto: Scenekunstbruket.

Scenekunstbruket: Hva skaper gode ytringsrom?

Hege Knarvik Sande hevder at Scenekunstbruket var med i en boikottaksjon mot Kulturytring Drammen, og at vi bak lukkede dører nærmest var del av en kampanje. Hun forteller at de forsøkte å komme i dialog med oss, uten hell, og at deres argumenter «møtte døve ører». Dette er svært langt fra sannheten, skriver Gabrielle Haga og Ådne Sekkelsten i Scenekunstbruket.

Publisert Sist oppdatert

I Samtiden 17.01.23 skriver Hege Knarvik Sande at det er for snevert ytringsrom i kultursektoren, og hun forteller om sine erfaringer våren 2021. Hun skriver blant annet at Scenekunstbruket, som valgte å trekke et arrangement på Kulturytring Drammen det året, var med i en boikottaksjon mot kulturarenaen, at vi bak lukkede dører nærmest var del av en kampanje. Hun forteller at de forsøkte å komme i dialog med oss, uten hell, og at deres argumenter «møtte døve ører». Dette er svært langt fra sannheten.

Videre står det at organisasjonene som trakk arrangementene sine fra kulturarenaen gjorde det i et forsøk på manipulasjon og valgte sanksjon i stedet for dialog. Dette stiller vi i Scenekunstbruket oss helt uforstående til.

De siste dagene har vi diskutert måter å forholde oss til Sandes tekst på. Det hun skriver om oss er ikke sant. Den sommeren på scenekunstfeltet var full av kompleksitet med lag på lag av problematikk rundt kunstnerisk ytringsfrihet. Scenekunstbrukets planlagte arrangement på kulturarenaen måtte på grunn av smitterestriksjoner endres fra å være fysisk til å bli digitalt, og med det offentlige ordskiftet på den tiden ble vi usikre på om den digitale rammen kunne ivareta kunstnerne som skulle være med på arrangementet på den måten vi ønsket.

Bakgrunnen var den daværende situasjonen med misbruk av scenekunstneres bilder og videomateriale, som ble brukt til latterliggjøring i grupper på sosiale medier. Det var mange hensyn å ta, og gjennom hele prosessen opplevde vi god dialog og forståelse fra arrangørene ved Kulturytring for valget vi endte med å ta. Vi hadde ingen skjult boikottagenda.

Det bidrar ikke konstruktivt til et åpnere ytringsrom å skrive om historien i ettertid for at den skal passe til egen sak. Eller å ilegge aktørene usanne standpunkter for så å angripe dem. Sannsynligvis er vi bare uenige (hurra!) og velger ulike måter å jobbe med kunstnere og meningsmangfold på.

Vi er for øvrig enige med Sande om at vi trenger en grundig kartlegging av ytringsrommet på kulturfeltet, og vi ser også frem til Kulturytring Drammen i 2023.

Ådne Sekkelsten, daglig leder, Scenekunstbruket

Gabrielle Haga, faglig rådgiver, Scenekunstbruket

Powered by Labrador CMS