Teater og scene

Ikke bare korona rammer Nationaltheatret, som var med på Red Alert-aksjonen i september: Fremdeles vet man ikke hvor hovedscenen skal holde hus til høsten – eller om det blir noen.

Nationaltheatrets nye sjef slipper vårens program – vet ikke hvor hovedscenen holder hus til høsten

Publisert Sist oppdatert

Kristian Seltun er den nye teatersjefen på Nationaltheatret – og nå lanserer han sitt første sesongprogram, som er for våren 2021.

Der byr han på et repertoar med stort spenn – skrevet fra 1599 til i dag, fra bitende samtidssatirer, store teaterklassikere og eksistensiell samtidsdramatikk, melder Oslo-teatret.

– Det er en fantastisk fin oppgave å gå løs på teatersjefgjerningen på Nationaltheatret, sier Seltun, som formelt tiltrer 1. januar 2021, men som tirsdag slapp løs sitt første sesongprogram.

Der blir det også en tjuvstart på den smått dramatiske flytteprosessen som er på gang: Allerede nå i vår tar man Kanonhallen på Løren i bruk som biscene, da for forestillingen «Jordopphimlesang» som dramatiker Fredrik Høyer og regissør Mattis
Herman Nyquist står bak. Stykket utforsker ifølge Seltun både det menneskelige fellesskapet og teatrets grenser.

Vårsesongen blir den siste før teatret høsten 2021 flytter ut for at det tradisjonsrike teaterbygget skal rehabiliteres – noe som er planlagt å ta fem til seks år.

Begynner å haste

To og et halvt år etter at regjeringen ba Kulturdepartementet finne en løsning, vet man fortsatt lite om hvor teaterets hovedscene skal holde hus i mellomtiden. Tidligere i år kom beskjeden om at teatret likevel ikke skal til Munchmuseet. De ansatte fortviler, og skrev nylig et åpent brev til kulturminister Abid Q. Raja med bønn om svar.

– Vi har tiltro til at kulturministeren og kulturdepartementet gjør sitt ytterste for å finne en god løsning, for det begynner virkelig å haste med å få avklart hva slags hovedsceneløsning publikum skal møte i tiden bygget på Johanne Dybwads plass rehabiliteres, er den påtroppende teatersjefens kommentar.

Seltun sier til NTB at målsettingen jo er å ta med seg den unike «Nationaltheater-sjelen» inn i et nytt og midlertidig hjem.

– Men det sier seg selv at repertoarplanleggingen preges av usikkerheten knyttet til hva slags hovedsceneløsning vi vil ha under oppussingen.

Bjørnson gjenfødes

Seltun, som har bakgrunn som dramaturg, var ifølge Adressa «en markant teatersjef» i ni år ved Trøndelag Teater, og gjorde det til «et mer spennende teater». Han mener ifølge Nationaltheatrets pressemelding at det å sette sammen et godt repertoar er teatersjefens viktigste oppgave.

– Teater er teater, en helt egen kunstart, selv om vi lener oss sterkt på litteraturen. Derfor begynner jeg alltid dialogen med regissøren, og så diskuterer vi oss sammen frem til valg av tekst, lyder det.

Blant det som er i vente er blant annet «Hamlet», som settes opp for første gang på 22 år på Nationaltheatret. Det skjer i regi av Johannes Holmen Dahl, som mener stykket «resonnerer godt i vår tid, der grunnleggende verdier som tillit, nestekjærlighet og troen på demokratiet står på spill».

Den nye teatersjefen løfter også tilbake Bjørnstjerne Bjørnson på teatret, der han er lite spilt i dag. Slovenske Tomi Janežič er regissør når Bjørnson «skal gjenfødes som dramatiker», og det loves en hovedsceneforestilling i stort og ekspressivt format når «Over Ævne» blir å se.

Lykkes lege gjør entré

– Vi byr også på tre sterke samtidssatirer, med særegne skråblikk på samfunnet, sier Kristian Seltun.

Nina Lykkes «Full spredning», suksessromanen om en fastleges, blir teater i Tyra
Tønnessens regi. «Et stykke plastikk», signert den tyske dramatikeren og regissøren Marius von Mayenburg som gjør narr av den liberale middelklassen. Og når «Hen» av Ibsenprisvinner Taylor Mac problematiserer kjernefamilien og
tradisjonelle kjønnsroller i en surrealistisk og trist komedie, har Catrine Telle regi.

Nok en roman finner veien til Nationaltheatrets scene: «Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake» av danske Naja Marie Aidt. Det er en monolog, som Trine Wiggen skal spille med Kjersti Haugen som regissør.

– Dette blir en monolog som utforsker teaterrommets mulighet til å være et sted der vi kan finne mening, erkjennelse og lindring, ifølge Seltun.

Forestillinger som spilles videre til våren er «Vildanden», «Etter stillheten», «Den kaukasiske krittringen», «Den utrolige historien om den kjempestore pæra» og «Reform 97».

Powered by Labrador CMS