Hilde Rød-Larsen: – Det som gjorde at jeg ble en leser, har også drevet meg til å bli forfatter
Hilde Rød-Larsens nye roman er første bind i det som skal bli en trilogi. – Boka er nok preget av den faglige bakgrunnen min fra samfunnsvitenskapen – eller i hvert fall av en sterk personlig interesse jeg har for samspillet mellom individ og samfunn, forteller hun.
Hilde Rød-Larsen debuterte i 2019 med romanen Sommertid, og i 2022 utkom kritikerroste Diamantkvelder. Nå er hun aktuell med sin tredje roman, I Pantalones hus.Oda Berby
Utdannelse: Bachelor i sosiologi og master i
utviklingsstuder
Bosted: Tøyen i Oslo
Aktuell med boken: I Pantalones hus
Forlag: Cappelen Damm
Antall sider: 280
– I Pantalones hus handler om to kvinner som ikke kjenner
hverandre, men som er forbundet likevel. Forlagsredaktøren Eva er nylig blitt
enke og har nok av penger, uten at det er noe hun skjenker en tanke.
Koffertbutikkarbeideren Cornelia stabler sammen livet etter et samlivsbrudd og
tenker på penger hele tiden, fordi det aldri er nok av dem. Romanen er
fortellingen om hva som knytter disse to fremmede sammen. Et tematisk bakteppe
er arv: biologisk arv, sosial arv og materiell arv. Og så har jeg lurt inn en julefortelling
og en kjærlighetshistorie også.
Er det noe i ditt eget liv eller i samtiden som ga deg ideen om å skrive romanen?
– Boka er nok preget av den faglige bakgrunnen
min fra samfunnsvitenskapen – eller i hvert fall av en sterk personlig
interesse jeg har for samspillet mellom individ og samfunn.
– I Pantalones hus er første bind i det som skal bli en
trilogi, Pantalone-trilogien. Det jeg ønsker å gjøre med denne trilogien, er å
utforske hvordan enkeltmenneskenes liv formes av både biologiske og
samfunnsmessige betingelser. At I Pantalones hus begynner høsten 2018, er ingen tilfeldighet. Denne høsten har
nemlig metoo-bevegelsen fått virke et halvt års tid. Handlingen som utspiller
seg, kunne ikke ha funnet sted uten den, selv om ingen av de to kvinnene er synderlig
opptatt av metoo.
– På samme måte vil samfunnsmessige strukturer og endringer
være en driver for handlingen i de to neste bindene, samtidig som biologiske
faktorer – eller genetikk – også vil spille en rolle.
Hva er det du vil formidle til dine lesere med denne romanen?
– Er det noe som kjennetegner forfatterskapet mitt så langt,
og som helt sikkert vil prege det i framtida også, er interessen – og ømheten –
min for hvor dramatisk det er å være et ganske alminnelig menneske i et ganske
alminnelig liv. Dette vil jeg gjerne vise en respekt for med romanene mine. Med
Pantalone-troligien ønsker jeg dessuten å bedrive en indirekte maktkritikk på
samfunnsnivå. Noe som vil bli enda tydeligere i de to kommende bindene – tror
jeg.
Var det tider med skrivesperre under arbeidet med romanen?
– Det hender absolutt at jeg ikke klarer å skrive når jeg vil
det, men det oppleves ikke som skrivesperre. For meg er det å skrive noe jeg kan
gjøre, ikke noe jeg må. Dessuten er jeg jo oversetter også, ikke bare
forfatter, og når jeg ikke kommer noen vei med mine egne tekster, har jeg
alltid en annens tekst å være i. Jeg lever et veldig lykkelig – om ikke alltid
så lukrativt – liv med litteraturen.
Er det noe spesielt som kjennetegner din måte å jobbe på?
– Som både oversetter og forfatter jobber jeg disiplinert og
jevnt og trutt. Jeg jobber mye, men gjerne i korte bolker. Hjernen min blir
fort sliten, men den restituerer seg fort også. Og så er jeg nok ganske god til
å klappe meg selv på skulderen, sånn at jeg holder motet oppe. Hvis jeg har
skrevet noen gode setninger, er jeg fornøyd med meg selv, jeg trenger ikke å
skrive side opp og side ned for å synes at jeg er verdt noe. Og så er jeg
veldig opptatt av form når jeg skriver. Å finne et nytt formgrep virker enormt
forløsende på skrivingen min, og jeg tenker vel så mye på form som på selve
handlingen når jeg skaper en roman.
Hvem eller hva har inspirert deg til å bli forfatter?
– Jeg har vært en nærmest desperat leser siden jeg var barn,
og når jeg ser tilbake på min egen lesning, skjønner jeg at det jeg i veldig
stor grad har søkt i litteraturen, er skildringer av stemningsskifter. Det er
et voldsomt trykk inni meg til enhver tid, med brå og sterke skifter, også når
det er stille på overflaten. Jeg tror at mitt sterke bånd til
skjønnlitteraturen stammer fra at jeg higet så sterkt etter å ikke være alene med
dette som ingen visste om meg, som jeg ikke visste hvordan jeg skulle hanskes
med eller vise fram. Og det som gjorde at jeg ble en leser, har også drevet meg
til å bli forfatter.
Hva tenker du om kunstig intelligens i kunsten?
– Kunstig intelligens har ingenting med kunst å gjøre. Kunstig
intelligens kan verken fødes eller dø eller elske eller begjære eller lide, men
er et livløst redskap for maksimering av profitt og kontroll. Ekte kunst er i
sitt vesen fri og frigjørende – også fra algoritmenes lammende lenker.
Kan du nevne én person du håper leser boken?
– Hadde jeg hatt en engelsk oversettelse av boka, ville jeg
gjerne ha gitt den til Elizabeth Strout, i håp om at hun ville lese den. Jeg
har oversatt åtte bøker av Strout, så hun er liksom en del av meg. Dessuten
påbegynte vi en samtale da hun var i Norge i vår, som gjør at det er noen
tråder i boka mi jeg gjerne skulle ha snakket med henne om.
Finnes det en bok du vil anbefale andre å lese?
– I høst syns jeg at horder av mennesker i by og land skal
lese Bjørn Ivar Fyksens velopplagte, bladvendende og innsiktsfulle bonderoman Gård og grunn.
Hvilken bok leser du selv, akkurat nå?
– Jeg leser den spanske filosofen Marina Garcés lille bombe av
en bok For en ny radikal opplysningstid. Og det oppfordrer jeg mange til å gjøre.
Aktivistisk filosofi, det trenger verden nå! Et rungende JA fra meg til mye mer
rasjonell kritikk, langt mindre godtroenhet (eller unnfallenhet!) og
omseggripende kollektiv frigjøring.