Truls Unholt debuterte som forfatter med romanen Mor forsvinner i 2020. Nå er han aktuell med romanen Selvets entreprenør.Baard Henriksen
Truls Unholt utforsker hvordan han har blitt den han er – for å finne ut mer om hva et menneske er
Truls Unholt synes ikke vitenskap, analytisk filosofi, kritisk teori eller noen av de andre tilgjengelige kunnskapsregimene gir gode svar på hva et menneske er. Men han tror det er mulig å komme dypere i materien ved å bruke romanen som virkemiddel.
– I Selvets entreprenør utforsker jeg hvordan jeg har blitt den jeg er for om mulig finne ut mer om hva et menneske er. Det finnes jo også et behov for å forstå hva som skjer med det menneskelige i møtet med den digitale utviklingen.
Er det noe i ditt eget liv eller i samtiden som ga deg ideen om å skrive romanen?
– Jeg synes ikke at vitenskap, analytisk filosofi, kritisk teori eller noen av de andre tilgjengelige kunnskapsregimene gir gode svar på hva et menneske er. På den ene siden er vi ikke maskiner, på den andre noe mer enn sosiale konstruksjoner, for å si det litt enkelt. Gjennom å bruke romanen som virkemiddel tror jeg at det er mulig å komme dypere i denne materien.
Hva er det du vil formidle til dine lesere med denne romanen?
– Hvis romanen bidrar til at leseren tenker nytt og/eller bedre om sitt eget liv, så skal jeg være fornøyd.
Var det tider med skrivesperre under arbeidet med romanen?
– Jeg hadde ikke skrivesperre under arbeidet, men det var jo hele tiden utfordrende å holde presisjonsnivået oppe, å komme forbi det løgnaktige språket, over i et språk som gir en sannere beskrivelse av virkeligheten.
Er det noe spesielt som kjennetegner din måte å jobbe på?
– Jeg tror ikke det. Men det å skrive en roman er et så pass omfattende arbeid at det stiller store krav til arbeidsmetode. Det er jo ikke bare å sette seg ned foran tastaturet og sette i gang. Jeg gjør vanligvis en god del forarbeid før jeg kommer så langt. På den annen side har jeg erfart at teksten sjelden blir bra hvis jeg tenker for mye på forhånd. Så det er en balanse mellom forarbeid og det som skjer under skrivingen.
Hvem eller hva har inspirert deg til å bli forfatter?
– Dette er faktisk et av hovedtemaene i boken. Så jeg klarer ikke å skrive noe fornuftig om det på et par linjer.
Hva tenker du om kunstig intelligens i kunsten?
– Der den kunstige intelligensen er, er ikke kunsten. Og der kunsten er, er ikke den kunstige intelligensen.
Kan du nevne én person du håper leser boken?
– Det var vanskelig. Men jeg bruker flere klassikere som forelegg i romanen, blant annet Målmannens angst ved straffesparkmerket av Peter Handke. Han leser neppe bøker på norsk, men håpet er jo ifølge Thomas F. det siste som forlater mennesket.
Finnes det en bok du vil anbefale andre å lese?
– Jeg vil anbefale De andres liv av Ida Fjeldbraaten som kom ut rett før sommeren og som Samtiden tidligere har presentert i «Derfor bok». Dette er en sylskarp kulturkritikk som tar utgangpunkt i det moderne livet og dets iscenesettelser. Samtidig er det en «page turner» som det er umulig å legge fra seg før siste side er lest.
Hvilken bok leser du selv, akkurat nå?
– Jeg har nettopp begynt å lese Endestasjoner av Even Teistung.
Hvis du måtte velge?
Jon Fosse – Dag Solstad Elsykkel – Sykkel Cappuccino– Filterkaffe Musikk – Podkast Avis på papir – Avis på nett Dagens Næringsliv – Klassekampen Taylor Swift – Lady Gaga Lese bok – Høre bok Sakprosa – Skjønnlitteratur Film på kino – Film hjemme Ved sjøen – På fjellet